FORBRUKERTEKNOLOGI

Drømmefly får likevel ikke trådløst nett

Boeings nye fly 787 «Dreamliner» får likevel ikke et trådløst system for film og Internett.

25. jan. 2007 - 09:39

Boeing 787 «Dreamliner» er neste generasjon passasjerfly fra den amerikanske flygiganten. Prisen er 160 millioner dollar per fly. Den første leveransen skjer i mai 2008, og den første prøveflyvingen er om åtte måneder. Selskapet ligger an til braksuksess: 448 eksemplarer er allerede bestilt, og problemene hos den europeiske konkurrenten Airbus gir Boeing en enestående mulighet.

Mandag hevdet en analytiker at også Boeing har problemer. Selskapet skal ligge tre måneder etter skjema, og har punget ut med ekstra 635 millioner dollar for å finne ut hvordan de kan vinne igjen tapt tid, ifølge Wall Street Journal.

Før helgen hadde Boeing begynt å informere kundene om et spesifikt problem, knyttet til en hypet egenskap ved 787 kalt «Wireless In-Flight Entertainment».

Systemet skulle levere blant annet Internett-aksess og filmer i DVD-kvalitet til alle flyets passasjerer. Grunnen til at man ville tilby systemet trådløst, var behovet for å forenkle flyets allerede svært kompliserte kabling, og gjøre det enklere å flytte seter fram og tilbake. Noen av problemene til Airbus skal skyldes vanskeligheter med kabling.

Boeing sier de gir opp å gjøre systemet trådløst. Hovedårsakene som oppgis, er at båndbredden viser seg å være utilstrekkelig, og at det kan være problemer å få godkjent systemets frekvenser i flere land.

En annen årsak kan ha med vekt å gjøre. Det trådløse systemet krever 23 aksesspunkter i flyets allerede tungt belastede himling, og hvert aksesspunkt veier rundt et kilogram. Det krever også at hver seterad utstyres med en antenne på rundt 500 gram. Til sammen gir det en vekt på rundt 100 kilogram.

Underholdningssystemet skal implementeres med kabling, og det er høyst usikkert hvorvidt man vil tilby Internett-aksess. Kablene til systemet vil veie til sammen 25 kilogram, og det skal legges ut etter en metode som er tilpasset flyselskapenes behov for å ominnrede kabinen.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra