DropBox opplever driftsproblemer denne uken. (Bilde: DropBox/digi.no)

Dropbox sliter med ustabilitet

Kunder melder om treg og ustabil synkronisering – angivelig på tredje døgnet.

Dropbox er med sine mer enn 50 millioner blant de mest populære tjenestene for synkronisering av filer mellom nettskyen, datamaskiner og mobile enheter. Men denne uken har selskapet greid å hisse på seg mange kunder etter det som oppleves som mangelfull informasjon om driftsproblemer tjenesten skal ha vært utsatt for i flere dager.

Den første offisielle meldingen om problemene kom først i går. Der heter det at tjenesten opplever tung belastning, noe som fører til periodevis treghet eller nedetid, samt forsinkelser på synkronisering av filer gjennom desktop-klienten på opptil et minutt eller to.

I dag morges kom en ny melding fra Dropbox hvor det blir forklart at ytelsesproblemene er knyttet til databasesystemet til tjenesten. Det har ført til at selskapet har måttet strupe båndbredden for synkronisering til desktop-klientene. Det er dette som i praksis skal ha ført til tregheten brukerne opplever.

Men strupingen skal ha blitt fjernet i morges, noe som i teorien skulle ha ført til full hastighet igjen. Men i hele formiddag har brukerne meldt om svært treg synkronisering. Hva dette skyldes, er uklart. DropBox har ikke kommet med flere meldinger om dette problemet.

I skrivende stund har det ikke kommet noen nye meldinger diskusjonstråden hos Dropbox på en time, og de siste meldingene tyder på at ting begynner er i ferd med å bli bedre.

Til toppen