Telecom-messene som ITU arrangererer er på mange måter organisasjonens flaggskip. Messen arrangeres hvert fjerde år og anses som en av de fremste utstillingsplassene for teleselskapene. Flere av selskapene velger nettopp denne messen som sted for å lansere nye produkter.
Men allerede nå er det klart at arrangementet i oktober i år ikke blir like omfattende og storslått som arrangørene skulle håpe på. For flere av tele- og IT-bransjens tungvektere sier nei til deltakelse på messen
Felles for flere av selskapene er at de skriver i sine begrunnelser at de lettere får kontakt med sine kunder gjennom Internett eller mer målrettede markedsaktiviteter.
Sist ute med sitt nei er amerikanske MCI WorldCom, og alene hadde dette ikke vært noe problem. Men selskapet kommer på toppen av at selskap som IBM og British Telecom (BT) ikke finner det bryet verdt å bruke millioner av kroner for å delta på Telecom'99.
MCI WorldCom skriver i sin begrunnelse for å si nei at selskapet heller vil investere pengene på fokuserte aktiviteter som direkte salg og mer spesialiserte arrangement.
- Vinneren i telekombransjen er den som kan drive med lavest mulige kostnader, sier toppsjef i MCIWorldCom, Bernhard Ebbers.
Mens noen selskap velger å være helt fraværende fra Telecom'99 velger selskap som Level 3 Communications å møte opp med minimalt med mannskap.