Om to år vil feriesugne europeere bestille reiser for nesten 100 milliarder kroner på Internett, melder den oppdragsfinansierte nyhetstjenesten Newswire. Man ser tendensen i Norge også. Star Tour har opplevd rekordstor omsetning på nett i årets første uker, og den andre uken i januar ble det gjort 1000 bestillinger for i alt seks millioner kroner via turoperatørens nettsider.
- Du kan godt si at fyrverkeriet var to uker forsinket hos oss, sier Sverre Høven i Star Tour.
Salgsdirektøren forteller til Newswire at selskapet i fjor solgte reiser over Internett for drøyt 50 millioner kroner.
- Fjoråret var vårt første hele 'nettår', og vi er fornøyd med utviklingen, sier Høven
Han tror også at mange reiselystne bruker nettsidene til å lete etter interessante reisemål, men at de fremdeles ønsker å bestille på den gode gamle måten. Han forteller at nettsidene i fjor genererte mellom 12.000 og 15.000 telefoner til salgsavdelingen.
Også bestilling av forretningsreiser via nett ser ut til å øke. Administrerende direktør Per Arne Villadsen i Berg-Hansen Reisebureau forventer ifølge Newswire stor oppgang i salg av forretningsreiser på nett.
Villadsen mener årsaken er at store selskaper som Statoil, Telenor og Ericsson nå er i ferd med å ta i bruk bedriftstilpassede løsninger fra Berg-Hansen. Selskapet tredoblet sine nettbestillinger fra januar til november i fjor.
e-bookers på plass i Norge
Norsk MrJet med store betalingsproblemer
Ingen norske bedrifter kjøper forretningsreiser på nett
Schibsted-allianse på nett varte i syv måneder
Lever av sparekonto, gode idéer og eksotiske reisemål
Dagbladet.no inn i reiseselskap
Luft under Winge(ne) for nettreiser
Suksessinvestorer i nordisk reiselivstjeneste
Restplass.no ruller ut til sommeren
Vinn gratis fly for en helg