Selskapet registrerer nedgang i antall samtaleminutter, mens bruken av tekstmeldinger øker.
Både Telenor Mobil og NetCom melder om godt salg av forskuddsbetalte ringekort for mobiltelefon, noe som er en kjernegruppe for SMS-meldinger. Faktisk er nærmere 90 prosent av nysalget i år kontantkort.
Gjennomsnittlig ringetid for en mobilbruker hos Telenor Mobil var i 3. kvartal 168 minutter, og en bedring fra andre kvartal, men en forverring fra i fjor. Denne utviklingen forklarer selskapet med den sterke veksten i kontantkortbrukere, som betyr at en høyere andel av selskapets kunder ender i en kundegruppe som er kjent for å ringe lite sammenlignet med abonnementskundene.
Det er imidlertid kontantkortkundene som bidrar til den sterke veksten i sendte SMS-meldinger. Telenor Mobil distribuerer hver dag 1 million meldinger, eller 100 millioner tekstmeldinger i kvartalet, som er en tidobling fra i fjor.
Gjennomsnittlig antall ringeminutter (ekskl. tekstmeldinger) per måned per GSM mobil-abonnent:
Kvartal | 1999 | 1998 | Endring |
Q1 | 163 min | 152 min | + 7 % |
Q2 | 164 min | 167 min | - 2 % |
Q3 | 168 min | 173 min | - 3 % |
Q4 | - | 167 min | - |
Kilde: Telenor Mobil
Gjennomsnittlig omsetning pr måned (inkl. tekstmeldinger) pr GSM mobil-abonnent:
Kvartal | 1999 | 1998 | Endring |
Q1 | 336,- | 348,- | - 3 % |
Q2 | 333,- | 348,- | - 4 % |
Q3 | 341,- | 380,- | - 10 % |
Q4 | - | 373,- | - |
Kilde: Telenor Mobil