BEDRIFTSTEKNOLOGI

Du bruker mobilen mindre

Telenor Mobils kunder kaster i gjennomsnitt mindre av seg i kroner og øre tredje kvartal en de har gjort i tidligere kvartal i år. Det kunne vært en bitter pille å svelge for Telenor Mobil, hadde det ikke vært for at antall kunder har vokst kraftig.

Frode Eriksen
4. nov. 1999 - 09:44

Selskapet registrerer nedgang i antall samtaleminutter, mens bruken av tekstmeldinger øker.

Nokia 6110.
Nokia 6110.

Både Telenor Mobil og NetCom melder om godt salg av forskuddsbetalte ringekort for mobiltelefon, noe som er en kjernegruppe for SMS-meldinger. Faktisk er nærmere 90 prosent av nysalget i år kontantkort.

Gjennomsnittlig ringetid for en mobilbruker hos Telenor Mobil var i 3. kvartal 168 minutter, og en bedring fra andre kvartal, men en forverring fra i fjor. Denne utviklingen forklarer selskapet med den sterke veksten i kontantkortbrukere, som betyr at en høyere andel av selskapets kunder ender i en kundegruppe som er kjent for å ringe lite sammenlignet med abonnementskundene.

Det er imidlertid kontantkortkundene som bidrar til den sterke veksten i sendte SMS-meldinger. Telenor Mobil distribuerer hver dag 1 million meldinger, eller 100 millioner tekstmeldinger i kvartalet, som er en tidobling fra i fjor.

Gjennomsnittlig antall ringeminutter (ekskl. tekstmeldinger) per måned per GSM mobil-abonnent:

Kvartal 1999 1998 Endring
Q1 163 min 152 min + 7 %
Q2 164 min 167 min - 2 %
Q3 168 min 173 min - 3 %
Q4 - 167 min -

Kilde: Telenor Mobil

Gjennomsnittlig omsetning pr måned (inkl. tekstmeldinger) pr GSM mobil-abonnent:

Kvartal 1999 1998 Endring
Q1 336,- 348,- - 3 %
Q2 333,- 348,- - 4 %
Q3 341,- 380,- - 10 %
Q4 - 373,- -

Kilde: Telenor Mobil

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.