Hotspot.no hevder å være Norges første reklamefinansierte mobiltelefon-tjeneste. Over tre tusen medlemmer mottar reklame via SMS mot at de får mulighet til å vinne premier. En viss prosent av reklameinntektene til selskapet går til innkjøp av premier, så jo flere medlemmer; jo finere premier (og flere premier).
Tjenesten ble lansert i oktober i fjor, men det er først nå den siste tiden at det er drevet markedsføring. - Medlemstallet øker jevnt og trutt, forteller informasjonsansvarlig Jan Are Ansok til digi.no.
- Hvis brukerne beholdes, og vi skaffer inntekter, blir verdien per kunde flere tusen kroner. Annonsøren betaler rundt tre kroner per reklamemelding som blir sendt ut til medlemmene.
I en pressemelding kunngjør selskapet at de vil ha inn flere millioner kroner til markedsføring av tjenesten.
- Hvor mye er 'flere millioner'?
- Det er litt tidlig å si noe om hvor mye vi klarer å hente inn. Vi jobber med saken og har også fått noe positiv respons fra mulige investorer.
De fleste premiene er elektroniske artikler som mobiltelefoner, WAP-telefoner og diverse spill (Playstation for eksempel). Forrige heldige vinner av en WAP-telefon ble kjempeglad, men visste ikke riktig hva hun skulle bruke telefonen til, står det på Digital Concepts sin hjemmeside.
- Det blir spennende å se hvordan dette skal gå. Vi trenger markedsføringskapital, sier Ansok.
Det er daglig leder Finn Tennfjord og brødrene hans som eier selskapet, og ingen eksterne investorer er så langt med på laget.
Ansok forteller at selskapet var det første til å få konsesjon til SMS-reklame. - Tjenesten er godkjent av både Datatilsynet og Konkurransetilsynet.
Målet er å skaffe 100.000 medlemmer i løpet av ett år. Det skal bare sendes én tekstmelding med reklame hver dag. Ellers blir brukerne lei, tror Ansok. Hver melding fungerer som et lodd, og ved hjelp av dette 'loddet' kan man vinne premier. Mobiltelefoner for eksempel.