Juss og samfunn

Du er totalt uinteressant for Pepsi

I går avsluttet digi.no webdesign-debatten. Men siste ord var ikke sagt. Vi lar daglig leder Petter Andresen i Mediafront - de som laget Pepsi.no - undre seg.

Petter Andresen
28. okt. 1999 - 10:04

Det er med en viss forundring jeg noterer meg at enkelte har en tendens til ha fasitsvaret på formålet med World Wide Webs eksistens. Anders Hamre poengterer så riktig at Internett, om ikke opprinnelig, så i det minste i dagens samfunn, er et medium for kommunikasjon, informasjon og opplysning. Begrepet tilgjengelighet har fått en ny dimensjon, og de digitale distribusjonskanalene har revolusjonert måten vi kommuniserer på. Problemet er bare at teknologer ikke forstår markedskommunikasjon.



Internett er ikke lenger et sted der spesielt interesserte møter likesinnede i sin iver etter å tilegne seg dyptgående kompetanse om nuller og ettall. Internett er ikke tiltenkt en informativ rolle, basert på hypertext. Internett er styrt av brukerne. Det er nå en gang slik at nettet er blitt et kommersielt medium, og i den kommersielle verden er det tilbud og etterspørsel som styrer utviklingen. Det er brukerens behov som påvirker markedskreftene, enten dette er reelle behov, eller behov skapt av kommersielle interesser.

Markedskommunikasjon handler om å skape et engasjement. Min gode venn, Ungdomsmagasinet Spirit "himself", Kjetil Selmer Olsen, fortalte under et foredrag på Mediaforums høstseminar at dagens annonsører blir fremtidens konkurrenter. Et hvert produkt vil bli sitt eget medium, og utfordringen blir å skape engasjement rundt dette mediet.
Webdesign


Anders Hamrepepsi.no





blyantenPepsi.no



Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.