Med fri programvare er det kundene som finner deg, og ikke omvendt, mener Anders Liling i Redpill.

- Du finner ikke kundene. Kundene finner deg

Redpill-sjef Anders Liling har klart svar til de som ikke skjønner hvordan man får solgt friprog-løsninger.

Anders Liling er sjef for svenske Redpill, ett friprog-selskap som er i ferd med å kjøpe opp norske Linpro.

På Open Nordic-konferansen i Skien holdt han et foredrag hvor han blant annet snakket om det kommersielle aspektet med fri programvare. Det er et tema som mange har sterke meninger om, og det er langt fra alle som har latt seg overbevise om at det er så fortreffelig som entusiastene vil ha det til.

– Vi tror open source står foran sitt store gjennombrudd, men på ledelsesnivå forstår de fortsatt ikke hva det dreier seg om, sier Anders Liling i friprog-selskapet Redpill i et foredrag på eZ Systems Open Nordic-konferanse i Skien.

Liling mener det er et stort skifte på gang i programvarebransjen, og at det er noe alle må forholde seg til enten de satser på proprietær eller åpen kildekode.

– Det er en forandring på gang fra lisensbasert forretningsmodeller til tjenesteorienterte modeller, sier Liling.

Fri programvare er en av de viktige drivkreftene bak denne utviklingen, men den står ikke alene. Fremveksten av Software as a Service (SaaS) er kanskje en enda større drivkraft, tror Liling.

Et vanlig ankepunkt mot det kommersielle potensial i friprog er at det er mindre penger å tjene enn det er i et programvareselskap som selger lisenser til sine proprietære programmer.

– Programvare vurderes fortsatt ut fra det kommersielle perspektivet med hvor mye penger som brukes, sier Liling.

Det er feil tankegang, ifølge Liling. Når fri programvare er kostnadsbesparende blir det feil å sammenligne omsetningstall.

– Lisenspengene går til å finansiere markedsføringen og salgskostnadene, sier Liling.

Fri programvare selges på en helt annen måte. Istedenfor å bruke store beløp på salg og markedsføringsressurser, deles programvaren og kildekoden ut til alle som vil ha den.

– Hvordan finner du business?

Liland spør retorisk, og han har svaret klart.

– Du finner den sannsynligvis ikke, for den finner deg. Kundene vil finne deg fordi de trenger deg. Kundene vil ringe deg fordi de trenger tilleggstjenester, sier Liling.

Til toppen