(Bilde: Google)

Du skal bli Googles nye stjerne

Men det blir enkelt å nekte.

Det meste av Googles inntekter kommer fra salg av annonseplasser på selskapets egne og andres nettsteder. Dersom Google kjenner igjen og vet noe om brukeren som besøker et slikt nettsted, vil selskapet kunne sørge for at annonsene som vises er mer relevante for brukeren enn annonser som ikke er rettede.

Det er ikke noe uvanlig ved dette. Også nettstedet du besøker nå, har annonser som er rettet mot visse målgrupper. Men på grunn av Googles dominans i annonsemarkedet og store mangfold av mye brukte tjenester, vet Google sannsynligvis mer om den enkelte nettbruker enn noen andre, kanskje med unntak av Facebook. Google tilbyr brukerne en mulighet til å redigere eller slette brukerinformasjon som benyttes i forbindelse med annonsevisninger. Dette gjøres her.

Men nå vil Google gå et skritt lenger. I forrige uke sendte selskapet ut e-post til i alle fall alle Google+-brukerne, med beskjed om at selskapets tjenestevilkår vil bli endret den 11. november i år. I tillegg til to lite oppsiktsvekkende råd om konto- og mobilsikkerhet, kom det et nytt avsnitt om bruken av det Google kaller for delte anbefalinger.

Det nye avsnittet lyder som følger:

Hvis du har en Google-konto, kan vi vise profilnavnet ditt, profilbildet og handlingene du foretar deg på Google eller i tredjepartsapper som er koblet til Google-kontoen din (for eksempel +1, vurderinger du skriver og kommentarer du legger ut) i tjenestene våre, herunder visning i annonser og andre kommersielle sammenhenger. Vi respekterer valgene du gjør for å begrense deling av eller synlighet for Google-kontoen din. For eksempel kan du angi i innstillingene dine at navnet og bildet ditt ikke skal vises i annonser.

En oppsummering av endringene finnes her.

Dersom en Google-bruker har besøkt en restaurant og gitt denne restauranten en anmeldelse på for eksempel Google+, kan denne anmeldelsen bli vist for brukerens kontakter, sammen med en annonse for den samme restauranten. Det er selvfølgelig gull verdt for annonsører å kunne vise til anbefalinger fra brukerens venner og bekjente. En lignende ordning har lenge vært brukt av Facebook, som stadig setter inn anbefalte innlegg i nyhetsstrømmen basert på hva brukerens venner tidligere har likt. Dette er ikke den mest populære funksjonen blant Facebook-brukerne.

Anbefalinger i Google-systemet har forøvrig allerede en stund blitt vist sammen med blant annet med oppføringer i Google Maps og innhold i Google Play.

Selv om hensikten med å anbefale produkter og tjenester på nettet vel er at andre skal kunne legge merke til dem, er det nok en del som ikke vil ønske slik deling av anbefalingene som Google nå legger opp til – i forbindelse med annonser, også på andre nettsteder enn Googles egne. Derfor tilbys brukerne å melde seg av denne ordningen før den trer i kraft. Det kan gjøres et stykke nede på denne siden.

Den nye ordningen har allerede vakt reaksjoner. Ifølge CNET News har en del Google+-brukere valgt å bytte ut profilbildet sitt med et bilde av Googles styreformann, Eric Schmidt, slik at det er hans profilbilde som blir vist sammen med de anbefalte annonsene. Det er uklart hvor stor denne gryende protestaksjonen egentlig er, eller om den vil bli fulgt opp og dermed kanskje få noen effekt.

Samtidig er det blitt kjent at den amerikanske senatoren Edward Markey har sendt et brev til FTC (Federal Trade Commission) hvor han spør om Googles endrede tjenestevilkår innebærer et brudd på avtalen mellom Google og FTC som kom i stand i 2011 etter personverntabben med Google Buzz, som etter dette aldri ble noen suksess og derfor har blitt nedlagt.

Trolig har Google sikret seg godt ved at selskapet har varslet alle berørte brukere og gitt dem mulighet til å melde seg av.

    Les også:

Til toppen