Du vil ha siste nytt fra oss

En amerikansk undersøkelse fra Jupiter Communications viser at nettbrukere vil ha siste nytt på nettet heller en dybdejournalistikk. Lesere av nyheter på Internett bruker i gjennomsnitt ikke mer enn ti minutter per besøk på nettet, og vil da ha de ferskeste nyhetene.

En amerikansk undersøkelse fra Jupiter Communications viser at nettbrukere vil ha siste nytt på nettet heller en dybdejournalistikk. Lesere av nyheter på Internett bruker i gjennomsnitt ikke mer enn ti minutter per besøk på nettet, og vil da ha de ferskeste nyhetene.

Ifølge analysefirmaet Jupiter Communications Inc har 2.200 nettbrukere deltatt i undersøkelsen, hvorav rundt halvparten sier de bruker nettet til å få tilgang til nyheter gjennom søkemotorer eller nyhetstjenester. Rundt 40 prosent går direkte til den enkelte nettpublikasjon for å få siste nytt.

I underkant av 80 prosent av deltakerne i undersøkelsen sier likevel at de foretrekker å få siste nytt presentert fra fjernsynet eller kabelnettet, og kun tolv prosent foretrekker å få presentert nyheten på Internett, ni prosent fra radio og kun to prosent foretrekker nyheter fra aviser.

Nettbrukerne er i gjennomsnitt inne ti minutter på Internett, og derfor anbefaler Jupiter nettpublikasjoner å satse på korte nyheter heller enn dyptpløyende artikler.

Av nyhetstyper leserne er interessert i på Internett, vil hele 61 prosent i første rekke lese nasjonale og internasjonale nyheter. På andreplass kommer næringslivsnyheter (39 prosent), sport (34,4 prosent), underholdningsnyheter (31,3 prosent ), lokale nyheter (25,9 prosent ) og teknologinyheter (20,6 prosent).

Til toppen