Ifølge analysefirmaet Jupiter Communications Inc har 2.200 nettbrukere deltatt i undersøkelsen, hvorav rundt halvparten sier de bruker nettet til å få tilgang til nyheter gjennom søkemotorer eller nyhetstjenester. Rundt 40 prosent går direkte til den enkelte nettpublikasjon for å få siste nytt.
I underkant av 80 prosent av deltakerne i undersøkelsen sier likevel at de foretrekker å få siste nytt presentert fra fjernsynet eller kabelnettet, og kun tolv prosent foretrekker å få presentert nyheten på Internett, ni prosent fra radio og kun to prosent foretrekker nyheter fra aviser.
Nettbrukerne er i gjennomsnitt inne ti minutter på Internett, og derfor anbefaler Jupiter nettpublikasjoner å satse på korte nyheter heller enn dyptpløyende artikler.
Av nyhetstyper leserne er interessert i på Internett, vil hele 61 prosent i første rekke lese nasjonale og internasjonale nyheter. På andreplass kommer næringslivsnyheter (39 prosent), sport (34,4 prosent), underholdningsnyheter (31,3 prosent ), lokale nyheter (25,9 prosent ) og teknologinyheter (20,6 prosent).