- LTE er først og fremst et eksperiment for Netcom, sier teleanalytiker Tore Aarønæs.

Dumper prisen på «4G»

Netcom har bare solgt «noen tusen» abonnement.

Netcom og eierselskapet TeliaSonera lanserte LTE-basert «4G»-mobilnett med brask og bram i Oslo og Stockholm for ett år siden, og senere i ytterligere ti svenske byer. Innen nyttår skal flere norske byer få.

LTE-mobilnettet lover hastigheter som overgår de fleste ADSL-fastlinjene nordmenn benytter. I praksis er farten rundt ti ganger raskere enn 3G, og med langt bedre responstid.

Likevel er etterspørselen forsvinnende liten.

Fasiten etter ett års drift er at TeliaSonera bare har maktet å selge et par tusen LTE-abonnement totalt i Sverige.

Det avslører sjef for mobiltjenester Håkan Dahlström til avisa Wall Street Journal.

Det må sies å være lite for et telekomselskap som i tredje kvartal hadde nær 160 millioner abonnenter verden over.

Heller ikke i Norge har folk kastet seg over USB-donglene med tilhørende LTE-abonnement.

- Det er noen tusen, sier kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom til digi.no. Mer konkret ønsker han ikke å være.

Noen tusen har kjøpt LTE-abonnement siden lanseringen desember i fjor, ifølge Øyvind Vederhus i Netcom.
Noen tusen har kjøpt LTE-abonnement siden lanseringen desember i fjor, ifølge Øyvind Vederhus i Netcom.

Han bedyrer at produktet har blitt «veldig godt» mottatt av kundene. Flere mediebedrifter har tatt i bruk LTE.

- Når det er godt nok for store tv-kanaler til å streame live video, så er det godt nok for mange andre bedrifter også, sier Vederhus, som avslører at et japansk tv-selskap skal streame helgens Nobelseremoni direkte over LTE-nettverket til Netcom.

Krever modning

- Vi trodde aldri at vi skulle blåse ut hundre tusenvis av LTE-modem det første året. Dette markedet må modnes. Men vi er først i verden med dette og fornøyd med salget.

Netcom tok lenge 699 kroner i måneden for et abonnement, som inkluderer 30 gigabyte med trafikk. Etter dette skrus hastigheten ned kraftig.

Månedsprisen ble halvert til 350 kroner gjennom en kampanje som startet i høst.

- En innrømmelse av at abonnementet har vært for dyrt?

- Nei, det er det ikke. Dette er rett og slett en kampanjepris, sier Vederhus. Han sier tilbudet er tidsbegrenset, men kan ikke svare på når det kommer nye priser.

Netcom er trolig fornøyd interessen for LTE-abonnement så langt, mener teleanalytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom.

- Det spørs om de egentlig har vært interessert i å selge så mye av dette foreløpig, sier han til digi.no.

Aarønæs har selv jobbet i Netcom, og trekker paralleller til hvor vanskelig det var å selge mobiltelefoner i begynnelsen, da det var dårlig dekning tidlig på nittitallet.

- LTE-produktet til Netcom er nok ikke beregnet som et massemarkedprodukt ennå. Dette er først og fremst en testperiode og dekningen er marginal. Dette handler om å prøve ut ny teknologi, sier han.

LTE er nok ikke beregnet som et massemarked­produkt ennå Netcom er selv inne på det samme, og innrømmer at deres tidlige satsing på LTE handler om mer enn bare å selge abonnementer.

- Det handler om å være i forkant i forhold til leverandører av utstyr til terminaler og nettverk, sier Vederhus.

Før nyttår planlegger Netcom å lansere LTE kommersielt også i Trondheim, Bergen og Stavanger.

Nylig begynte Telenor sitt arbeid med å oppgradere basestasjoner og tilhørende infrastruktur, men har valgt en helt annen tilnærming til LTE. De åpner ikke nettet før dekningen er god over hele landet. Det skjer først tidlig i 2012.

Innen 2012 har både Netcom og Telenor lovet nær full dekning i hele Norge.

Det LTE-baserte mobilnettet skal ifølge Netcom gi hastigheter på mellom 20 - 80 megabit per sekund. I praksis viser målinger at mobilnettet er rundt ti ganger så raskt som 3G, med langt bedre reponstid.

    Les også:

Til toppen