Tom Adolfsen og Merkantildata durer ufortrødent videre med solid vekst i omsetningen i 1995 og kjempevekst i driftsresultatet.
Veksten skyldes hovedsaklig oppkjøp og fusjoner, men egenprodusert vekst har også vært bra. Med omsetning godt over en milliard kroner og nordiske ambisjoner er Merkantildata en av de aller største databedriftene i Norge. I motsetning til rivaler Santech og Micro Software Group, har Merkantildata stort sett vært en børssuksess. 01.01.95 lå kursen på 38 og den endte på 71 ved utgangen av 1995. Tidlig i 1996 fikk kursen litt juling med bunnotering på 53 den 30.01.96. Med noen opp og ned turer har kursen siden april vist en styrkende tendens og kursen ligger pr. 23.07.96 på 80. All time high ble nådd 11.07.96 med 82.
Merkantildata er et tungt konsern med fire forretningsområder: Systemintegrasjon, Applikasjon, Kommunikasjon og Distribusjon. Merkantildata er ikke en velsmurt logistikkmaskin slik som distributører Santech og Micro Software Group og distribusjonsdelen lider nok endel under dette. Videre er det nok et problem for Distribusjon at de hører inn under samme paraply som forhandlerdelen av Merkantildata.


Endel av Distribusjons forhandlerkunder er nemlig i direkte konkurranse med forhandlerdelen av konsernet. Når de to største aktørene i distribusjonsmarkedet i Norge slår seg sammen for å overleve (jfr. Santech og MSG) kan det bli tøfft for Merkantildata Distribusjon (nå PC LAN) på egenhånd. Et minstekrav bør være at distribusjonsdelen skilles ut som eget AS for å skape ryddigere forhold i forhandlerkanalen.
Uansett tror jeg Mekantildata vil ha fordel av å rendyrke seg som en tung, kunnskapsrik og løsningsorientert forhandler innen satsningsområdene. Distribusjonsdelen bør selges eller fusjoneres med en annen av de aspirerende distributørene i markedet for å nå opp i tyngre vektklasser. Ingram Micro, Scribona, MBS Fjerndata eller kanskje Microtronica kunne være aktuelle kandidater. Med internasjonale tungvektere som Ingram Micro, Computer 2000, og den nyankomne Actebis på aggressiv fremfart i Norge, i tillegg til megadistributøren Micro Technology Group (Santech + MSG) og den nordiske giganten Scribona, er det norske distribusjonsbegeret snart fullt. Nå som veksten i bransjen ser ut til å flate ut spår jeg mye blod blant distributørene i 96 og 97.
For Merkantildata som helhet er utsiktene gode og med et 1. kvartalsresultat på 18 millioner er ikke Adolfsens drøm om 100 millioner i overskudd for 96 helt utopisk. Vi får se når andre kvartals resultater legges ut. Kanskje 1996 blir året da Merkantildata betaler skatt og kursen når tresifret beløp?
Nøkkeltall:
Forklaring | Tall i millioner NOK | Kommentar |
omsetning 96 | 430,8 | pr. 1. kvartal 96 |
omsetning 95 | 1399,1 | |
omsetning 94 | 1032,3 | |
driftsresultat 96 | 20,0 | pr. 1. kvartal 96 |
driftsresultat 95 | 49,5 | |
driftsresultat 94 | 21,1 | |
årsresultat 96 | 18,2 | før skatt; pr. 1. kvartal 96 |
årsresultat 95 | 48,3 | |
årsresultat 94 | 19,7 | |
lønn/sos. kostnader 96 | ---- | |
lønn/sos. kostnader 95 | 240,0 | |
lønn/sos. kostnader 94 | 178,6 | |
antall ansatte 96 | ---- | |
antall ansatte 95 | ---- | |
antall ansatte 94 | 350 |