DVD skal redde CD-ens fremtid

Mens CD-salget faller på verdensbasis, er DVD-salget på vei opp. Nå satser plateselskapene på kombipakker med video og lyd.

I enkelte stunts har de største plateselskapene lagt til videosingler på vanlige CD-er. I nær fremtid ser platebransjen på muligheten til å lansere dette som eget produkt, ved å selge DVD-er og CD-er på én enkel plate.

Det melder Financial Times.

Det er amerikanske Warner Music som sammen med japanske Sony planlegger lanseringen av dobbelt-discen tidlig neste år. Både Universal, EMI og BMG støtter skal, ifølge den britiske avisen, støtte planene.

Platebransjen og artistene prøver å kapre initiativet igjen etter at forbrukerne har tatt styringen over mye av musikkspredningen de siste årene via nedlastinger på Internett.

    Les også:

Det nyeste eksemplet i Norge var den nye platen til Lene Marlin som ble lagt ut på en server i Postens ErgoGroup og spredt til nettbrukerne mange dager før den offisielle CD-lanseringen.

Til nå har bransjen brukt mest pisk for å prøve å stoppe spredningen av gratismusikk de ikke får penger for, men nå skal de altså prøve gulrotvarianten, det vil si lansere nye og bedre produkter som forbrukerne kan tjene penger på.

Ferske tall fra organisasjonen som fronter krigen for plateindustrien, IFPI, viser at den totale verdien av musikksalg falt fra 34,5 milliarder dollar i 2001 til 32,2 milliarder dollar i 2002. CD-salget falt fra 2,37 til 2,25 milliarder enheter, mens DVD-salget økte fra 34,7 millioner til 62,8 millioner.

Plateselskapene prøver å komme på offensiven igjen, etter å ha kjempet i motvind i kjølvannet av den digitale musikkrevolusjonen de siste årene. Sony vil følge etter Apples iTunes-prosjekt - der Mac-brukere har lastet ned over ti millioner låter lovlig mot betaling - med sitt eget nedlastingsinitiativ.

Og Universal Music Group har bestemt seg for å kutte CD-prisene med 24 prosent for å stimulere salget.

Til toppen