RESULTATERFINANS

Dyp krise: Razorfish må si opp èn av tre

Internett-krisen har innhentet også ultrahippe Razorfish. Selskapet har tidligere gjort noen justeringer, men nå svinger ledelsen ljåen.

6. feb. 2001 - 09:49
Razorfish IncJeff DachisCraig Kanarick

I november trimmet ledelsen selskapet og kvittet seg med 200 ansatte for å tilpasse seg kundenes endrede etterspørsel. Men aksjemarkedet mente åpenbart at dette ikke var nok. Fra en topp i februar i fjor på 54 dollar har selskapet falt jevnt og trutt til 1,8 dollar i går.


- De store underskuddene vil før eller senere tvinge dem til salg eller massive restruktureringer, sa Dachis til digitoday.no i november.

Nå restrukturerer Dachis selv. I går offentliggjorde Razorfish at de sparker èn av tre ansatte i USA. Samtidig kuttes kostnader på reising, rekruttering, markedsføring og kontorer. Målet er å spare hele 612 millioner kroner i løpet av året, skriver amerikanske medier.

I tillegg må de gjenværende ansatte gjennom et lønns- og bonuskutt. Razorfish-ledelsen sier at de vil fokusere på følgende områder: finans, IT/tele, media, industri og helse.

- Vi ser også på kostnader i Norge, men situasjonen er noe anderledes. Jeg regner ikke med at vi trenger å si opp noen, sier den norske Razorfish-sjefen Robert Keil til digitoday.no.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.