Dyre visningsklikk byttes ut med timepris

Dyre visningsklikk byttes ut med timepris

Google har tjent seg rik på annonser betalt per klikk. Norske Adicate gjør en annen vri.

Google har tjent seg søkkrik på å selge populære søkeord på såkalt pris per klikk (CPC, cost-per-click) eller annonser med pris per tusende visning (CPM, cost per 1000 impressions).

Men de populære søkeordene begynner å bli brukt opp, og annonsørene må slite mer for å få opp antall klikk.

Nå vil det Fredrikstad-baserte selskapet Adicate nå nye brukere med faste nettbaserte timepriser.

- Klikkprisene har etterhvert blitt så dyre at små og mellomstore bedrifter ikke har råd til å annonsere på denne måten, sier daglig leder Morten Markussen i Adicate til digi.no.

Markussen mener at de små bedriftene ikke makter å kunne annonsere på lik linje med de store når klikkprisene varierer mellom fem til ti kroner per klikk.

Selskapet hevder å ha fått mellom 80 til 90 nettsteder som kunder både i Norge, Sverige og England med blant annet VG, svenske Aftonbladet, Expressen og Sun og Times i England. Systemet ble lansert i januar og Adicate ser for seg en investeringsfase og vil derfor ikke utale seg om målene for når selskapet skal være i pluss.

Rekorden er 2.169 klikk på en time, som gav en klikkpris på 30 øre.

- Dette er billig i forhold til hva annonsøren måtte ha betalt for å ha bundet seg opp til en klikkbasert betalingsmodell, hevder Markussen.

Ved å bruke teknologien, har Adicate gjort annonseringen brukerstyrt via et enkelt system. Annonsøren registrerer seg via nettstedets annonseplass første gang systemet tas i bruk. Brukeren lager annonsen online og velger ønsket annonsetid via et enkelt timeskjema. Annonsen betales med kort, og legges til godkjenning av nettsted via systemet. Nettstedet mottar en e-post og annonsøren trekkes for avtalt beløp ved godkjenning av annonsen.

Automatikken i systemet gjør det mulig for nettstedene å betjene et ubegrenset antall kunder uten å sette inn ekstra ressurser. Samtidig kan også annonsørene legge inn sine annonser 24 timer i døgnet, og få disse godkjent i løpet av kortere tid enn tidligere.

Til toppen