Dyrt å bygge ut nye UMTS-nett

Mobilselskapet 3 må vokse kraftig framover for å komme seg over i pluss

I Danmark og Sverige er salget av tredje generasjons mobiltelefoner i full gang.

Målsetningen er klar for toppsjef Shlomo Liran i mobilselskapet 3, som mener han må ha en million kunder i Norden for at butikken skal gå rundt.

Det betyr at selskapet må tredoble antallet mobilkunder fremover. Selskapet har i dag sin største posisjon i Sverige, hvor de var registrert med 200.000 kunder i mai, mens Danmark er det andre markedet hvor de er inne i noen grad.

Men Norge lar vente på seg, og det er ennå ikke satt opp en eneste mobilmast fra 3. Pressesjef George Ebert bekreftet til digi.no i april at «3 ennå ikke har startet utbyggingen, men når vi kommer i gang skal det gå ganske fort. Vi har erfaring fra mange land og vi kan kopiere tjenester og innhold fra Sverige og Danmark».

Telenor og NetCom har foreløpig ikke lansert sine 3G nett, men Telenor har lovet i fjerde kvartal og NetCom i andre kvartal til neste år. De norske mobiloperatørene forespeiler å bygge 3G-nett for henholdsvis 82,9 prosent og 75,2 prosent av befolkningen innen 2008.

    Les også:

Mobilselskapet 3 har en målsetning om minst en million kunder i Norden for å kunne gå breakeven på kontantstrømmen. De må vokse kraftig fremover for å nå målet.

3 er et joint-venture mellom Hong Kongs Hutchison og svenske Investor. De er blant utfordrerne i det nordisk mobilmarkedet, hvor de tidligere statsmonopolene dominerer.

- Vi har bruk for omkring 1 million brukere i Sverige, Norge og Danmark hvis vi skal oppnå en positivt cash flow beregnet på den årlige inntjening per bruker, sier han til Bloomberg News tirsdag.

De svenske teleoperatørene TeliaSonera, Tele2, 3 og Vodafone har gått sammen om et ønsek å dekke rundt syv millioner personer den 31. desember, åtte millioner den 31. desember 2005, 8,5 millioner personer den 31. desember 2006 og sist 8,86 millioner personer den 31. desember 2007.

Til toppen