Norge faller oppsiktsvekkende dårlig ut i en vest-europeisk analyse det engelske konsulentselskapet Bathwick har gjennomført for Oracle og Cisco. I undersøkelsen har Bathwick intervjuet ledelsen i de 250 største selskapene i 10 vest-europeiske land og funnet overraskende tall.
For selv om nordmenn ligger på topp i innkjøp og bruk av Internett, hevder Bathwick at norsk næringsliv ligger dårlig an. Svenskene, derimot, troner på toppen.

- Svensk næringsliv er på full fart inn i en nettverksøkonomi. Blant annet går fem prosent av svensk varesalg nå elektronisk mot 2,5 prosent i Norge. Dette gjør Norge utsatt, for svenske bedrifter hopper fort over grensen og spiser dere, advarer Jonathan Steel, administrerende direktør i det engelske analyseselskapet Bathwick Group.
_logo.svg.png)

Steel mener den største trusselen ikke kommer fra USA og Amazon.com. Det er et langt hopp fra USAs vestkyst, både fysisk, kulturelt og språkmessig. Men en svensk Internett-butikk kan fort etablere seg i Norge, mener Steel.
Undersøkelsen skal nok likevel tas med en stor klype salt: To nordiske undersøkelser offentliggjort den siste uken av EU-programmet Promise og Computer Associates viser at norske brukere leder på Internett-handel.
Les EUs undersøkelse:
Norge størst på Internett-handel
Her er tallene som imidlertid får Steel til å mene at Norge er utsatt:
- Totalt havner de store norsk bedriftene på femteplass sammenlignet med de ni andre nordvest-europeiske landene.
- Det kan se ut som norske bedrifter investerer i enkle Internett-sider, men de blir avanserte reklameplakater. Bare 20 prosent av de store selskapene sa at deres Internett-sider ga Internett-salg, noe som er halvparten under Frankrike og Belgia, som er U-land på Internett.
- Men Norge er bare slått av finnene i sine planer for å selge varer over Internett. Norske bedrifter har da også hjemmesider, men bare 20 prosent kan ta imot ordrer. Tallet i Sverige er 50 prosent. Bare 64 prosent av de norske topplederne tror Internett gir bedriften deres mer konkurransedyktig, i Finland og Sverige er tallet 80 prosent.
- Bare 40 prosent av selskapene mener de bør la kundene utføre oppgaver selv på Internett (f.eks. Internett-bank). Snittet i de andre europeiske landene er på 60 prosent. Norske bedriftsledere leder overlegent på antallet oppgaver de ikke vil bruke Internett til.
- Norske ledere sier det er mangelen på IT-folk som er det største problemet.