Veien fram er lang. I dag har ikke den svenske delen av møbelkonsernet egen hjemmeside engang, i motsetning til tretten av de øvrige tretti land der IKEA holder til. Men konsernet driver reklame, om ikke salg, på ikea.com.
Til det svenske mediemagasinet Dagens Media sier markedssjef Marcus Engman at målet til Ikea er å doble den svenske omsetningen på fem år.
- Vi kan ikke ta større del av markedet, så for å doble omsetningen må vi se til at hele innredningsinteressen øker, sier Engman til Dagens Media.
Planen er at våren og sommeren skal brukes til testing av nettstedet og at offisiell åpning vil være ved lansering av årets katalog i august. Store deler av sortimentet vil bli tilgjengelig, som for eksempel denne klokken. (Foto: Ikea)
I Danmark tilbyr IKEAs lokale nettsted et standardisert bestillingsskjema for alle varene. Det krever tilgang til den trykte katalogen, som også kan bestilles fra nettstedet. Høsten 1998 lanserte danske IKEA et eget nettbetalingskort for betaling på nettet, for å få fart i netthandelen (se relaterte saker nederst på siden).
digi.no har ikke lykkes i å få tak i noen ansvarlige i IKEA Norge som kunne uttale seg om det også vil bli mulig å bestille varer fra nettet i Norge i nærmeste framtid.