E-Line Group bygger seg opp

E-handelsselskapet E-Line Group la frem kvartalstallene onsdag, men imponerte ikke. Bent Brugård venter til neste år med å sjokkere markedet, mener han.

Det var ikke resultatet som sto i høysetet for E-Line Groups presentasjon onsdag. Selskapet som tidligere drev med postordresalg av mote- og sportsklær, har vært gjennom en hard transformasjon. Nå skal de bli de store handelskjedenes viktigste partner for å ta netthandelen i bruk.

Selskapet omsatte andre kvartal i år for 35,8 millioner norske kroner, mot pro forma omsetning på 36,4 millioner kroner samme periode i fjor.

Resultatet før skatt for andre kvartal i år var på minus 5,1 million kroner, mens det i samme periode i fjor var på minus 0,2 millioner kroner.

Grunnen til at selskapet, som betegner seg som en e-handelsaggregator, opplever negativ vekst i andre kvartal i år sammenlignet med samme periode i fjor, er en snuoperasjon utenom det vanlige.

Nåværende administrerende direktør i E-Line Group, Bent Brugård har valgt å lage et e-handelsselskap på restene etter gamle Motegruppen. I løpet av det siste kvartalet har selskapet fått inn Varner-gruppen samt Expert Eilag som partnere for å bygge salgskonsepter mot nettet.

E-Line Group er i dag bygget opp av tre deler. Den ene delen består av partnere og handelskonsepter. Her finnes blant annet Dressmann, Cubus, Sportsmann med flere. Den andre delen er en logistikk, call-senter og IT-avdeling, som tar seg av den "harde" delen ved å drive direktesalg av varer på nettet. Den tredje delen, som går under navnet TenPipes, eies sammen med konsulentselskapet Andersen Consulting, og har som oppgave å etablere, drifte og utvikle e-handelsløsninger for selskapets kunder.

Selskapet håper at de kommer til å ta store deler av dette markedet, og bli en stor aktør innenfor e-handel. Det er veksten i denne typen handelskanaler blant de allerede etablerte selskapene E-Line Group vil profittere på.
Brugård ser for seg at denne veksten nå vil komme, og at selskapet vil få gode resultater i neste år.

Den eneste nettbutikken som E-Line Group har oppe per i dag, er sin egen Sportsmann. Dette er et konsept med mange kunder allerede, med dette er kunder som har handlet gjennom portordre og katalog, ikke nettet. Bent Brugård hevder denne kundebasen er gull verd for selskapet.

- Vi gjorde et forsøk i mai. Da la vi informasjon inn i katalogene at det var en tilgjengelig nettbutikk som solgte de samme produktene. På denne kampanjen fikk vi enorm respons, sier Brugård.

Denne nettbutikken har ekspedert over 11 000 ordrer, og omsatt for 10 millioner norske kroner. Det viser seg nemlig at kundene som ligger i Sportsmann og E-Line Groups lister er komfortable med fjernhandel, -og da er det samme om det kommer via katalog eller via nettet.

Det er denne basen, samt kundebasene til Varner-kjeden (Dressmann, Cubus) og Expert-Eilag, som skal utgjøre tyngden til E-Line Group. Selskapet skal legge til rette for at disse sterke aktørene, med godt merkenavn, skal selge hardt på nettet. Av dette skal E-Line Group få betalt gjennom en prosentsats av brutto marginen.

Et direkte-handelskonsept skal også presenteres om kort tid. Selskapet vil ikke ut med hva dette innebærer, men alt tyder på at mulighetene innenfor kryss-salg gjennom nettverket E-Line Group bygger opp er noe av fundamentet.

Til toppen