Juss og samfunn

E-post som våpen i intern maktkamp

Sure meldinger, selvskryt og kritikk i gruppe-e-poster brukes som våpen i maktkamper på jobben.

Kommunikasjonsforskeren Susan Yell ved det australske universitetet Monash har gjennomført en undersøkelse for å kartlegge hvordan kontormedarbeidere bruker e-post.

Susan Yell fant mange eksempler på tvilsom bruk av e-post. Noen kolleger som mislikte hverandre drev e-postkrig og sendte sure beskjeder i stedet for å snakke sammen. Ledere sendte gruppe e-poster der de kritiserte enkeltpersoner, uten å gi dem en sjanse til å forsvare eller forklare seg for resten av gruppen. Andre sparte på e-poster som ga et dårlig inntrykk av avsenderen, for å bruke dem mot personen senere.

– Ved konfrontasjoner ansikt til ansikt merker folk mer effekten av hva de sier. De gjør da, som regel, et forsøk på å være høflig, sier Yell til forskning.no.

Når personer mottar en e-post som de opplever som krenkende eller kritiserende kan de sitte og lese den om og om igjen, og bygge opp mye sinne.

– I en slik situasjon er det lett å bli helt fiksert på kritikken. I en normal samtale hadde de fått en skikkelig forklaring på hva avsenderen egentlig mener, sier Yell.

De dårlige erfaringene med e-post hadde likevel ikke gjort noen av deltakerne i undersøkelsen mer skeptisk til e-post. Selv de som foretrakk telefon eller direkte personkontakt var de fortsatt entusiastiske e-postbrukere.

Slik unngår du at dine e-poster misoppfattes:

  • Vær alltid høflig
  • Skriv hele setninger
  • Les alltid korrektur på egen e-post
  • Unngå utropstegn og sterke ord
  • Bruke ofte «takk» og «vil du være så snill å»
  • Husk at humor er forskjellig
  • Ikke ta opp vanskelige tema i en e-post, avtal heller et møte

Kilde: Forskning.no/HR Norge

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra