Det børsnoterte auksjonsselskapet eBay har allerede etablert virksomheter i Storbritannia (mars) og Tyskland (juni) i år. Nå starter selskapet på resten av ekspansjonen i Europa, inkludert Norden.
Briten Russell Brady er senior PR manager for internasjonal virksomhet hos eBay. Han opplyser til digi.no at de har planer om å ekspandere kraftig i Europa, men kan ikke opplyse om rekkefølgen på etableringen i de lokale markedene.
Hollenderen Michael van Swaaij er nettopp ansatt for å lede den europeiske satsingen og kommer til å ha base (inntil videre) i London. Hollenderen kommer fra en direktør-stilling hos AOL Europe og det er svært sannsynlig at van Swaaij kommer til å arbeide tett sammen med sin gamle arbeidsgiver.
Da eBay etablerte seg i Storbritannia i mars undertegnet de samtidig en global samarbeidsavtale med America Online (AOL) og kommer til å gå hånd i hånd med online-leverandøren for å kapre nye markedsandeler innen nett-handel. eBay har spesialisert seg på privat-auksjoner mellom internettbrukere.
- Vi tenker lokalt hele veien. Det er svært viktig for oss å lytte til lokale krefter, sier Brady som mener at ett av suksesskriteriene er stadig å være i kontakt med grasrota.
- Vi kommuniserer med samlere og selgere av brukt utstyr for å finne ut hva som er aktuelle varer i ulike områder. Det er viktig å orientere seg om det markedet vil ha, sier han og legger til at de bruker både prategrupper, e-post og andre elektroniske muligheter for å kartlegge forholdene.
I øyeblikket eksperimenterer eBay med en lokal versjon i Los Angeles (se peker under "nettsted"). Til tross for den globale filosofien om at folk overalt i verden skal få tak i alt det de er interessert i, viser det seg at det stadig er nærhet som teller.
eBay har erfart at nettbrukerne har en tendens til å bruke mer penger på lokale auksjonsrunder - den gjennomsnittlige prisen på spesielle produkter er høyere. Det kan innebære at kulturell tilhørighet stadig har mye å si, også innen Internett-handel, sier Brady.