EBay kjøper kundeinnsikt

Skal drive opp salget hos e-handelsgiganten.

Det amerikanske e-handelsselskapet eBay har kjøpt opp teknologiselskapet Hunch.Hunch sin teknologi går ut på å forutse hva netthandelskunder ønsker å kjøpe og hva de er mest interessert i, slik at produkttilbud og tjenester kan skreddersys den enkelte.

Selskapet står blant annet bak nettjenesten Hunch.com, som gir skreddersydde anbefalinger til sine brukere basert på hvilke preferanser disse har.

Med sin patenterte prediksjonsteknologi blir data om brukerne hentet inn for å forutse for eksempel hvilke produkter, tjenester eller nettsteder som vil treffe best for den enkelte. Dette gjøres ved å hente inn informasjon fra sosiale medier og brukerens venner, nettet for øvrig samt relevante spørsmål som brukeren svarer på, skriver selskapet i en pressemelding.

EBay vil i første rekke bruke selskapets teknologi til å tilrettelegge sin netthandelsplattform, slik at brukerne vil få mest mulig relevante tilbud.

Men eBay vil også nyttiggjøre seg av selskapets teknologi innenfor annonsevisninger og forbedring av søketjenesten. Hva eBay betalte for selskapet, som startet opp i 2009, er ikke offentlig kjent.

Etter at John Donahoe tok over ledelsen i eBay har selskapet endret strategi fra å være et enormt online bruktmarked til å bli et online stormagasin. Samtidig har selskapet gjort en storsatsning innenfor nettbasert betalingsformilding gjennom sitt eierskap i PayPal.

Så langt har strategien gitt uttelling. Selskapet kunne vise til sterke resultater for tredje kvartal 2011, med en vekst på 30 prosent i omsetningen.

Til toppen