Dempet optimisme fra EDB Ergogroups konsernsjef Terje Mjøs. (Bilde: Marius Jørgenrud)

EDB Ergogroup bytter navn

Konsernsjef Terje Mjøs varsler endringer under åpningen av IT-tinget.

TØNSBERG (digi.no): Neste måned er det ett år siden EDB slo seg sammen med Ergogroup og dannet et av Nordens største IT-tjenesteselskap, med sine rundt ti tusen ansatte.

Fusjonen er gjennomført, sa konsernsjef Terje Mjøs da han onsdag formiddag på sedvanlig vis åpnet selskapets årlige konferanse IT-tinget.

Varsler fornying

- Nå har vi levd som ett selskap i nesten 12 måneder, og denne fusjonen, for å dvele litt ved den, er den fjerde største fusjonen i Norge noen sinne, sier Mjøs fra scenen til rundt 5-600 deltakere.

Målet og veien fremover har hele tiden vært å hente ut synergier fra de to tidligere, delvis overlappende og konkurrerende selskapene. Samtidig skal de ta vare på det eksisterende, mer bestemt kunder og ansatte, var noe av budskapet hans.

- Og så skal vi finne et nytt merkenavn. Jeg vet hva det nye navnet er, eller hva det skal bli. Men dette skal ikke kun være en fasadeendring. Vi skal få til en fornyelse innenfra. Derfor vil vi bruke noe tid før vi lanserer, sier en hemmelighetsfull Mjøs.

Som ledd i fornyelsen vil EDB Ergogroup både skifte selskapsnavn og logo, men dette skal ligge noe frem i tid.

Ifølge kommunikasjonssjef Torgeir Kristiansen er ikke tidspunktet endelig spikret. I slutten av november vil de antakelig avsløre tidspunktet for endringene.

Det står klart at det blir et helt nytt navn. Verken EDB eller Ergogroup eller kombinasjoner av disse er aktuelle. I prosessen har selskapet involvert flere tusen av egne ansatte, som har kommet med forslag. Hvorvidt et av forslagene fra staben ble valgt ønsket ikke Terje Mjøs å kommentere overfor digi.no.

- Vi har startet et omfattende kundeprogram som vi kaller “best på kunde”, og har introdusert lean (smidig) og lean metodikk som filosofi med fokus på forbedring av prosesser, kvalitet og leveranser. Som ledd i merkevareskiftet starter vi også et målrettet kultur- og verdiprogram med økt grad av proaktivitet, noe som kundene våre stadig minner oss om, fortsetter Terje Mjøs.

- Kundenærhet viktigst

Konsernsjefen sa også noen ord om strategien de nå staker ut: – Ingen kan bli verdensmester i alt. Man må velge hvor trykket skal settes inn.

Det er tre hovedveier, man kan søke å bli veldig gode på produkt og innovasjon, Apple er et eksempel der, eller søke å bli super på kundebehandling og –intimitet. Prosess og kostnader er også viktig, men der vil de globale selskapene ha et fortrinn ut ifra ren størrelse.

- Når det gjelder oss selv må vår strategi ha en grad av fokus både på prosess og kostnader, innovasjon og utvikling – og det har vi, men vi tror ikke nødvendigvis vi kan bli best der. Grunnlaget for å differensiere oss er å bli best på kunde, med fysisk og kulturell nærhet til kunden, sier Mjøs.

Dempet optimisme

Mjøs har i flere år brukt åpningsforedraget på IT-tinget til å kikke i krystallkulen og forsøke å si noe om temperaturen i markedet i tiden som kommer. I fjor var han optimist.

Denne gangen er han noe mer nøktern.

- Fremtidstroen fikk en naturlig knekk etter første halvår etter all uroen på verdens børser. Om ett år tror jeg det vil være en bedring. Jeg er positiv både generelt sett og i forhold til veksten i bransjen vi opererer innenfor, trass i makroøkonomien. Men jeg er noe mer dempet optimist enn jeg var for ett år siden.

    Les også:

Til toppen