Under en pressetreff i går kveld brettet EDB-sjef Endre Rangnes ut planene fremover og fokuserte på hvordan IT-giganten skulle møte utfordringene fremover. Svaret på flere av spørsmålene er det samme: Skaffe seg billig hjelp fra et lavkostland.
Dette vil løse hovedutfordringen til EDB, som blant annet drifter IT-systemene til veldig mange av de norske bankene, samt systemene til EDB, Storebrand, Norsk Skog og en lang rekke av de største norske IT-kundene. Alle disse kundene presser på for lavere priser. Samtidig trenger EDB tilgang til flere hoder - blant annet er det skrikende mangel på SAP-kompetanse.
Rangnes avslørte at EDB i over et år har arbeidet med en svært omfattende analyse av lavkost-land. Blant annet har Ragnes selv vært på besøk hos en rekke selskaper i land som Russland, Ukraina, Hvite-Russland og ikke minst India.
_logo.svg.png)

I løpet av seks måneder vil EDB har gjort et oppkjøp, spår Ragnes og avviser det andre alternativet: Et partnerskap med en stor indisk aktør.
Dette er den enkleste løsning for aktører som EDB, man får ferdig hjelp, fort.
- Det slike samarbeid ofte ender opp med er at den indiske partneren inngår direkteavtaler med kundene og forbipasserer deg, fortalte Ragnes under pressemøtet.
Ragnes brukte mye tid på å prate om Ukraina i går og hvordan det kan se ut som de politiske forholdene ser ut til å ha stabilisert seg der. Han er heller ikke redd for problemene Telenor sliter med - EDB skal ikke konkurrere med lokale selskaper.
- Ukraina og Øst-Europa har mange fordeler over India, blant annet færre tidssoner, kortere flyturer, påpeker Ragnens.
Polen og de baltiske landene står ikke på listen til EDB. Lønningene i de baltiske landene har eksplodert og i Polen er IT-bransjen lite vant til å levere til utenlandske kunder, så blant annet er engelsk-kunnskapene dårligere.
Målet til Ragnes er at EDB skal ha en betydelig andel utenlanske ansatte innen et år - 7-16 prosent er anslaget.