Egmont ute etter SOL Games

Det ser endelig ut som Scandinavia Online får solgt unna SOL Games i hele Skandinavia. SOL Danmark forhandler med Egmont om både salg og videre distribusjon av den populære innholdstjenesten for spill.

Administrerende direktør Peer Olav Østli i SOL Danmark opplyser til digi.no at det fortsatt ikke er undertegnet noen kontrakt, men Egmont er parten de forhandler med for avhending av spilltjenesten sin.

Allerede i september i fjor skrev digi.no at SOL Games var en av flere tjenester som skulle selges.

Daværende SOL-sjef i Norge, Kristin Skogen Lund, som nå er ute i permisjon sa i fjor høst at det å selge SOL Games til andre aktører kunne være ett av alternativene. I disse dager er altså SOL i ferd med å selge spilltjenesten som en skandinavisk pakke til én kjøper. Samtidig forhandles det om videre distribusjon av tjenesten på alle tre SOL-portalene.

- SOL Games er en av tjenestene som har hatt en viss felles profil i Skandinavia. Selv om tjenestene ikke har vært helt like, finnes det en felles teknisk løsning i Stockholm og en lisensavtale med amerikanske Ziff-Davis om å oversette en del av innholdet fra tjenesten Gamespot, sier Østli.

Ifølge nordmannen er tjenesten i dag bemannet med to personer i Danmark, mellom to og fire i Sverige og i prinsippet null i Norge.

- I Danmark har vi kjørt knapt ett år på SOL Games og vil snart gå i balanse, i Sverige har det vært både stor trafikk og inntekter, mens i Norge har først og fremst trafikken vært bra, sier han og mener det er samlepakken som interesserer Egmont.

Både muligheten for å få et ferdig innholdskonsept og felles skandinavisk distribusjon er det som fascinerer det store danske medieselskapet. I dag har Egmont først og fremst underholdningsportalen EON på det danske markedet. Østli mener at en spilltjeneste vil kunne bidra vesentlig til å heve trafikktallene på EON.

Siden kontrakten ikke er i boks ennå vil Østli ikke si noe om verken salgssum eller ny eierkonstellasjon i SOL Games. Men tjenesten følger uansett den nye strategien til SOL om å være en portal som tilbyr distribusjonsmuligheter uten å lage det kostbare innholdet på egen hånd.

Ifølge Resume.se vil salgssummen på SOL Games være et par millioner svenske kroner. Østli sier at dette slett ikke er sikkert, ikke minst fordi det blir et komplisert regnestykke:

- Vi er fortsatt i forhandlinger som innebærer royalties og samarbeid videre med SOL-portalene, sier han og mener at verdifastsettelsen både tar hensyn til hva man kan vente av spilltjenesten i år og neste år og potensiell kommersiell verdi på lengre sikt.

Til toppen