Eiendomsnett og Jernia bygger kjøpesenter

Eiendomsdistributøren Eiendomsnett har alliert seg med jernvarespesialisten Jernia for å bygge et senter på Internett. Målet for Eiendomsnett er å få boligkjøperne til å forlenge oppholdet på tjenesten ved å gi tips om blant annet oppussing.

Det nye nettsenteret til samarbeidspartnerne er foreløpig ikke klart ennå, blant annet navnet og hvilket domene det skal ligge under, selv om oppstartsdato er satt til 14. februar neste år.

Det som derimot er klart er at senteret vil være internettaktørens ansvarsområde og skal skape ytterligere trafikk for Eiendomsnett, enten fra eksisterende brukere eller nye brukere.

Eiendomsnett er veldig avhengig av verdiøkende tjenester for å få tidligere boligkjøpere og fremtidige boligkjøpere til å å besøke tjenesten jevnlig.

Det nye nettsenteret skal ha temasider, nyheter, tips og nettbutikker for alle som pusser opp eller bytter bolig, ifølge en pressemelding fra det oppdragsfinansierte byrået Newswire.

Salgssjef Jens Måge i Eiendomsnett sier til digi.no at partner Jernia ikke selv kommer til å selge sine varer gjennom senteret fra begynnelsen. Dermed blir det ikke noen ny inntektsstrøm for Eiendomsnett gjennom en provisjon av eventuelt nettsalg.

Inntektene til Eiendomsnett skal altså dermed komme fra annonsesalg, eventuelle sponsorater og andre kommersielle virksomheter.

Til nå har DoubleClick Norge stått for bannersalget, men dette skal avvikles på sikt.

- Vi har ifølge Gallup rundt 20.000 unike brukere hver dag. Vi regner med at det er enda flere og mener at vi er modne til å satse å den kommersielle virksomheten selv. Derfor har vi ansatte to på salg for å ta seg av salget vårt, sier Måge.

Mer enn 50.000 eiendomsprosjekter er i år presentert på Eiendomnett, og tanken er at disse også skal få gjelp til tips om oppussing og liknende. Måge viser til statistikk som sier at halvparten av landets 1,9 millioner husstander bruker 25.000 kroner årlig på oppussing. I tillegg bruker gjennomsnittfamilien 40.000 kroner i forbindelse med flytting, sier han.

Allerede i dag har Eiendomsnett to tjenester som skal gi huseierne ekstra service; det ene er et samarbeid med Norsk Familieøkonomi med rentebarometer, strømbarometer og daglig info om økonomiske nyheter. Dessuten er det også ete eksisterende samarbeid med Bygg og Bo-kjeden om varer og tjenester innen byggevare.

Blant annet kan man spørre en ekspert via e-post om tips og veiledning, enten det dreier seg om dreiing av nøtteskål eller bygging av peis. Måge avviser at avtalen med Jernia vil overlappe dette allerede eksisterende tilbudet.

- Vi er veldig bevisste på å sette sammen utfyllende tjenester. Mens Jernia satser på utstyr hus, hjem og hage, satser Bygg og Bo-kjeden mer på oppussing, sier han.

Til toppen