Eks SOLdater med web-varer på rett hylle

Opplæringsanstalten SOL har sådd en ny spire: Onsite Solutions har som mål å maksimere bruk og avkastning på nettstedene.

Tarjei Vassbotn jobbet som leder for teknisk avdeling i SOL før han følte at gründertrangen ble for stor. Sammen med Kjetil Palmquist, tidligere leder for avdeling for produktutvikling, har han dratt i gang konsulentselskapet Onsite Solutions AS.

Og i likhet med SOL i starten, er det mange baller i luften.

De to har planlagt og utviklet webprodukter som skal gjøre det enklere å operere et komplekst nettsted. Spesielt har de valgt å satse på analyse- og statistikkverktøy, skriver de i en pressemelding.

- Markedet har lenge etterspurt produkter som gjør det mulig å følge brukernes ferd og bevegelser på et nettsted, mener Palmquist som skal fungere som daglig leder. Han håper at teknologien de har utviklet kan senke terskelen for utvikling og vedlikehold på Internett, slik at nettstedene kan konsentrere seg om å skape verdier for sine eiere og brukere.

- Web-butikkene kan faktisk øke sin omsetning med våre verktøy, hevder han.

- De vil kunne innhente ny kunnskap om brukernes atferd i nettbutikkene som igjen vil hjelpe butikken "å legge varene i rett reol". Varenes plassering og fremheving er like viktig i cyberspace som i butikken på hjørnet, mener han.

Men Onsite Solutions har også en rekke andre oppgaver de fem medarbeiderne og "et stort nettverk av dyktige freelansere" har lyst til å oppfylle: de skal tilby verktøy for publisering, annonsering, e-handel og kommunikasjonsløsninger.

De skal, i tillegg til teknologi, produksjon og drifting av webløsninger, tilby rådgiving innnenfor grensesnitt, navigasjon og utforming, skriver de i pressemeldingen.

Selskapet eies først og fremst av de to gründerne og de ansatte med portalsjef i SOL, Stig A. Waagbø, i styret.

Til toppen