Internett-tjenesten Media Daily viser til en undersøkelse gjort av Electronic Advertising & Marketplace Report (EAMR).
EAMR anslår totalinntektene til 37 millioner amerikanske dollar (drøyt 260 millioner kroner) for amerikanske webaktører i april. Det er en vekst på 208,3 prosent sammenlignet med april i fjor (12 millioner dollar).
Den enorme veksten skyldes blant annet at annonsørene alllerede har startet sommerkampanjene, men også begynt å utvide budsjettene generelt i forbindelse med kampanjer.
Annonsørene begynner nå å bevege seg videre fra de godt besøkte søketjenestene. Fortsatt er det Yahoo!! (3,2 millioner dollar), Excite (2,5 millioner dollar) og Infoseek (2,3 millioner dollar) som rangerer høyest, men nyhetstjenester som CNN Interactive og USA Today kan også vise til respektable annonsetall.
Omsetningen på CNN Interactive var 1,8 millioner dollar i april. Det er en fremgang på 148,3 prosent fra 725.000 dollar i mars i år. USA Today hadde på sin side annonseinntekter på 825.000 dollar i april 1997.