Bedriftsteknologi

Eksplosiv ATM-vekst

En markedsundersøkelse om detaljhandelens behov for nettverksteknologi indikerer en voldsom vekst for ATM. Undersøkelsen, som 3Com i USA står bak, viser at 28 prosent av de spurte sier at de trolig vil ta i bruk ATM mellom 1997 og 1998.

Øystein Kvistad
16. mai 1997 - 11:00

- 100 av de 300 største detaljistkjedene i USA og Canada har deltatt i undersøkelsen, som er gjennomført som telefonintervju. Av dem som planlegger å ta i bruk den "nye" teknologien, svarte 20 prosent at de kommer til å satse på ATM på grunn av økt båndbreddebehov, mens bare fire prosent sa at reduserte kostnader er en viktig faktor for valget av ATM, sier Amir Eldad i 3Com til digi.

ATM står for Asynchronous Transfer Mode og er en internasjonal standard for celle-basert dataoverføring. En ATM-basert kommunikasjonsløsning kan blant annet håndtere tale, data og video samtidig i ett og samme fibernett. Det er en utbredt oppfatning at ATM blir fremtidens telestandard.

Verdens største forhandlerkjede for byggevarer - tilsvarende Byggmakker og Maxbo her hjemme - amerikanske Home Depot, standardiserte nylig ATM i sitt hovedkontor i Atlanta. Selskapets IT-sjef, Dave Ellis, sier at valget var lett: - Det ble ATM ganske enkelt fordi det passer best til å håndtere dagens kapasitetskrevende internkommunikasjon, samtidig som ATM tilfredsstiller det båndbreddebehovet og andre nettverkskrav vi vil møte i morgen, sier han. Uttalelsen er typisk for de i bransjen som har valgt ATM og som har tatt en beslutning om å satse på elektronisk handel.

I lokalnettmarkedet (LAN) er det en klar tendens til at Token Ring-nett taper terreng i forhold til mer kosteffektive Ethernet-løsninger. Overgangen fra Ethernet til Fast Ethernet og ATM som stamnettløsning i større virksomheter, drives i hovedsak fram av mer og mer grafikkorienterte applikasjoner. Blant de virksomhetene som vurderer WAN-teknologi vil Frame Relay dominere i de større miljøene, mens de mindre til å begynne med først og fremst satser på rimeligere ISDN-løsninger.

Dette er noen av nøkkeltallene fra 3Com-undersøkelsen:

  • Av de 100 virksomhetene i USA og Canada som er med i undersøkelsen, brukte 27 prosent mellom 11 og 25 prosent av hele sitt IT-budsjett på nettverksprodukter i 1996. Denne kategorien forventes å gjøre et hopp til 39 prosent innen 1998, mens de 44 prosentene som bruker under ti prosent av sitt IT-budsjett på nettverksprodukter, ventes å krympe til en tredel.
  • 30 prosent av selskapene planlegger å ta i bruk Frame Relay-teknologi i WAN mellom mai 1997 og november 1998. 21 prosent sier reduserte kostnader er den viktigste motivasjonen til å velge en billigere teknologi, ti prosent svarer økt båndbredde. 15 prosent ventes å installere ISDN innen den samme perioden.
  • På lokalnettsiden planlegger 16 prosent å satse på Fast Ethernet som backbone-forbindelse til virksomhetens hovedkontor, mens under to prosent planlegger å integrere sin kommunikasjon i FDDI (lokalnett inntil 100 Mbps) iløpet av de neste tre år.
  • 26 prosent av dem som svarte, benyttet et integrert tale- og datanettverk. En tredjedel av dem som har separate nett sier de vil integrere kommunikasjon i ett og samme nett iløpet av to år.
  • 80% drifter selv sine IT-løsninger, og bortimot det samme antallet sier de ikke har noen planer om å outsource sine IT-tjenester.
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra