Det er dyrt og ikke minst komplisert å etablere seg i Europa. I alle fall nettselskaper med en liten organisasjon, men med nok papirpenger. Dette skal Norges Eksportråd hjelpe til med.
Eksportrådet, som i 1999 ble skilt ut fra næringsdepartementet, skal tilby et stort spekter tjenester.
Det er grunnen til at Eksportrådet nå etablerer seg i Brüssel.
- Time to market er stadig mer viktig. Man skal kunne ekspandere fort. I den prosessen har Eksportrådet både kompetanse og ressurser til å stille opp, forteller Stig Dahlsgaard Berntzen. Han leder nå Eksportrådets nye satsing fra Brüssel.
- Vi kan tilby alt fra markedsanalyser, ekspansjonsplaner og hjelp til å få businessen opp og stå, forteller Berntzen som blant annet har hjulpet til i Active ISPs europeiske satsing.
Berntzen sier at selskaper som vil etablere seg i Europa ikke alltid kan beregne markedet.
- Det er nødvendig å justere produktet og tjenestene til forskjellige markeder. Man kan ikke bare bygge ut en forretningsplan og tro at denne kan gjennomføres i alle europeiske land, sier Berntzen til digi.no.