BEDRIFTSTEKNOLOGI

Ekstrem grafikk fra finsk nykommer

Finske Bitboys er klar med to grafikkort som nærmest vil kjøre i sirkler rundt alt som er tilgjengelig i dag, i hvert fall for vanlige PC-brukere. Det lokkes blant annet med oppdateringsrater i Quake3Arena på 600 fps i fullskjermsoppløsninger med 32-bits fargedybde.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
6. aug. 1999 - 01:00

Synes du Riva TNT2 er for treg? Da kan du glede deg til Glaze3D-kortene fra Bitboys kommer på markedet i begynnelsen av neste år. Det finske selskapet har designet en grafikkbrikke som trolig vil ryste konkurrentene, hvis opplysningene fra selskapet stemmer.

Grafikkbrikken Bitboys Glaze3D.
Grafikkbrikken Bitboys Glaze3D.

Det mest spesielle med Glaze3D-kortene vil være det 9 MB store minnet som er innebygget i selve grafikkbrikken. Dette gjør at grafikkprosessoren får mye raskere tilgang til dataene i brikken fordi bussbredden kan gjøres så stor som utvikleren måtte ønske. Glaze3D-brikkene har en 512-bits buss til det interne minnet, de fleste av dagens grafikkbrikker har en minnebussbredde på 128 bits. Rask minnetilgang har stor betydning for både 2D- og 3D-grafikken.

Glaze3D støtter i tillegg til det interne minnet, hele 128 MB ekstern 128-bits SDRAM. Det fleste grafikkbrikker i dag støtter maksimalt 32 MB med minne.

Grafikkmotoren i Glaze3D arbeider med en klokkehastighet på 150 MHz, har en maksimal båndbredde på 12 gigabytes per sekund og genererer 1200 millioner teksler per sekund - nesten fem ganger så mange som Voodoo3.

Glaze3D vil støtte alle de nyeste 3D-teknikkene som 3Dfx inkluderer i sin T-Buffer-teknologi. Dette inkluderer fullskjerms anti-aliasing og feltdybdeeffekter, slik at grafikken i tillegg til å være rask, også vil holde høy kvalitet. Den laveste vertikale skjermoppfriskningsraten kortet støtter, er behagelige 70 Hz.

Glaze3D vil være kompatibelt med PC 99-standarden, DirectX 7.0, OpenGL 1.2 og Windows 2000-kompatible produkter. Brikken støtter både PCI- og AGP4X-bussen, samt digitale flatskjermer, TV, VIP 2.0 (Video Input Port), samt Microsoft kommende GDI+-(Graphics Device Interface). Det er også innebygget støtte for MPEG-2 bevegelseskompensasjon.

Bitboys vil i første omgang komme med to forskjellige kort basert på Glaze3D-brikken. Glaze3D 1200 vil være et kort for underholdnings- og arbeidsstasjonsmarkedet, det vil si vanlige spillbrukere. Dette kortet vil støtte oppløsninger på opptil 2048x1536 punkter og vil leveres med inntil 137 MB minne.

Glaze3D 2400 er utstyrt med to Glaze3D-brikker som er koblet sammen. Dette skal i praksis gi kortet dobbelt så høy ytelse som Glaze3D 1200, blant annet skal kortet kunne generere 2400 millioner teksler i sekundet, noen som gjør at 1200 millioner piksler kan genereres per sekund. Det betyr at en Quake3Arena-spiller kan spille med en oppløsning på 1600x1200 punkter i 32-bits fargedybde og likevel oppnå en bildeutskiftningsrate på 600 bilder i sekundet (fps). Kortet støtter også dobbelt så mye minne som Glaze3D 1200.

Glaze3D 2400 er ifølge Bitboys kortet for de profesjonelle brukerne og de aller mest kravstore spillerne.

Men det er ikke slutt med dette. Bitboys planlegger nok et grafikkort basert på Glaze3D-brikken. Utstyrt med fire slike brikker og opptil 512 MB med minne, skal Glaze3D 4800 ifølge Bitboys kunne tilfredsstille selv den mest krevende bruker. Samtidig hevder selskapet at kortet vil være svært kostnadseffektivt fordi det vil bruke masseproduserte brikker. Glaze3D 4800 skal ifølge Bitboys komme på markedet i løpet av år 2000.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra