Men nå kommer nøyaktige målinger som tar med alle Internett-sider. Det store analysebyrået MMI har inngått en avtale med verdenslederen på Internett-analyser, Media Metrix. MMI skal etablere en gruppe på 2.300 Internett-brukere som skal installere Media Metrix-måleprogramvare på sin PC, både på jobb og hjemme.
Dette gjøres parallelt med at en annen tilbyder, ACNielsen Norge, er inne på markedet for å tilby liknende tall. Det skal også skje i høst, sannsynligvis én måned tidligere. Forskjellen er imidlertid at ACNielsen i første omgang ikke tilbyr tall for surfing på jobben.
Les:
Nielsen gir deg kun tall for hjemmesurfing
Fra verst til best i klassen
Media Metrix gjør allerede slike målinger i Sverige, her kan du lese noen av resultatene
Les mer om Media Metrix-målingene i Sverige:Mot betaling vil dermed MMI få overvåke all surfing fra den representative gruppen, noe som vil gi de første nøyaktige svarene på hva, hvor, når og hvor ofte-spørsmålene rundt Internett-bruk i Norge. Målingen vil også logge hvilke sider brukere hopper fra og til.
Mindre porno - mer e-handel
Åtte millioner MP3-brukere
Media Metrix fusjonerer med Jupiter
Her er de 50 mest populære Internett-sidene
- Vi vil offentliggjøre den første listen over de Internett-sidene norske brukere besøker mest i løpet av oktober og gi jevnlige oppdateringer, lover Per Jacobsen, prosjektleder for Internett-målingene hos MMI, til digi.no.
- Hittil har det ikke vært penger til å finansiere slike målinger, men etter at Internett-virksomheten virkelig tok av i Norge i fjor høst, trenger bransjen bedre tall, mener Jacobsen.
Jacobsen innrømmer at det blir en utfordring å få bedriftene til å godta at paneldeltakerne installerer måleprogrammet på sine jobb-maskiner. Jacobsen fortalte at brannvegger i mange situasjoner stopper informasjonen måleprogrammet sender fra seg, men at dette nå er løst.