FORBRUKERTEKNOLOGI

Elkjøp er blitt store på PC-fiksing

Elkjøp har en voldsom suksess med sin PC-klinikk, en hjelpetjeneste for alle typer PC-rot.

16. jan. 2006 - 12:51

Elkjøp-kjeden har på kort tid blitt en av Norges aller største salgskanaler for PCer og en del andre typer IT-utstyr. Mindre kjent er det at selskapet også har blitt en stor aktør på brukerstøtte til landets hjemme-PC-eiere. Denne muligheten er for eksempel ikke markedsført på nettsidene til Elkjøp.

Når PCen streiker helt eller bare fungere delvis er det veldig mange brukere som ikke en gang klarer å diagnostisere problemet. I de fleste tilfeller er det da nytteløst å ringe brukerstøtte til leverandøren eller Microsoft.

- Dagens hjemme-PC har fått bredbånd og etterhvert fått mange brukere i familen. Da blir det fort problemer, både skapt av brukere og virus eller spionvare, påpeker ansvarlig for IT-produkter hos Elkjøp Norge, Atle Lillehagen, til digi.no.

Mange brukere stoler nok på venner og bekjente, men etterhvert som stadig flere får PC har det dukket opp en skog av en og tomannselskaper som kommer hjem til brukere på kveldstid. Men kompentansen til slike aktører vil nok varierer.

Elkjøp har sett dette marked som en mulighet og på under to år har deres PC-klinikk-tjeneste blitt svært populær.

Tjenesten er tilgjengelig i alle av Elkjøps 100 butikker og var beregnet på å hjelpe kunder til å innstallere komponenter i PCer de hadde kjøpt hos Elkjøp.

Men etterhvert har Elkjøp introdusert en tjeneste som hjelper til med alle slags PC-problemer, fra skriver-oppsett, installasjon av trådløse nettverk og alle typer Windows-problemer, inkludert fjerning av virus og spionvare.

Målet er ikke bare en isolert omsetning på denne virksomheten. Elkjøp tror at tjenesten lokker til IT-kunder som ikke er trygge nok til å handle hos vanlige IT-forhandlere.

Kundene kan komme med sine maskiner og betale for påløpt tid på vanlige måte, men det som har gjort PC-klinikk til en suksess for Elkjøp er abonnement-ordningen.

- Betaler du 2500 kroner kan du komme så ofte du vil i to år og vi fikser alle typer problemer. En avtale på et år koster 1700 kroner, forteller Lillehagen til digi.no.

Den eneste ulempen er Elkjøp rykker ikke ut - kundene må ta med seg maskinen til butikken.

Men hva hvis du har kjøpt et grafikkort på en nettbutikk eller en skriver fra noen andre enn Elkjøp, spør digi.no.

- Vi forsøker å være fleksible og du kan komme med litt utstyr som ikke er kjøpt hos oss, forteller han.

Lillehagen vil ikke røpe konkrete tall, men forteller at en av tre som kjøper PC hos Elkjøp nå inngår en support-abonnement. Etter hva digi.no forstår solgte Elkjøp kanskje 70.000 maskiner og med PC-salget i fjor har Elkjøp minst 35.000 abonnement-kunder.

- PC-klinikk er blitt et vesentlig bidragsyter til omsetningen, forteller ansvarlig for IT-produkter hos Elkjøp Norge, Atle Lillehagen til digi.no.

Tilbudet er åpent for alle, ikke bare kunder som har kjøpt maskinen sin på Elkjøp.

- Vi hjelper alle typer bruker, for eksempel eiere av Dell-maskiner og støtter alle typer programvare.

Lillehagen lover ikke feilretting i løpet av dagen, men forteller at mange kunder leverer sine maskiner i lunsjen og kan hente den i løpet av kvelden.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra