Elkjøp-kjeden kjøper seg inn i Sense

Det store elektro-butikkjeden Elkjøp kjøper nå 22,5 prosent av mobilutfordreren Sense. Planen er å selge Sense-tjenester i alle av selskapets butikker. Oppkjøpet er ikke problemfritt, for Telenor er minoritetseier i Elkjøp med 11,5 prosent av aksjene.

Tidligere i år og i fjor kjempet Telenor og NetCom med nebb og klør om å beholde duopolet på mobilmarkedet, da mobilutfordreren Sense forsøkte å få tilgang på mobilkjempenes GSM-nett. Etter flere runder hos Post og teletilsyne, Post og teletilsynets råd og Samferdselsdepartementet uten at saksbehandlingen var ferdig, endte saken da Sense ble begjært konkurs i vår.

Sense fikk imidlertid nye eiere som slett ikke har gitt opp, og har nå alliert seg med en av lansets største varehus innenfor forbrukerelektronikk, ElKjøp. Selskapet har kjøpt seg inn i Sense ved en rettet emisjon og åpnet alle sine filialer for teleselskapets kommende produkter, i bytte for eierandeler som gjør elkjeden tilselskapets største aksjonær.

- Vi ønsker å bidra til mer mobilkonkurranse i telemarkedet i Norge. Den mest effektive måten å gjøre det på er å bane vei for en ny teleoperatør sier konsernsdirektør i ElKjøp, Øivind Tidemandsen til Aftenposten.

Telenor med sin aksjepost på 11,5 prosent er ikke lenger representert i elgigantens styre og er trolig ukjent med planene, skriver avisen.

ElKjøp betaler trolig 15 millioner kroner for aksjeposten i Sense på 22,5 prosent.

Administrerende direktør i Sense, Nadir Nalbant, sier i en pressemelding at selskapets første ambisjon er etablering i Norden, deretter i Europa. - Den beste salgskanalen i Norden på tele og data er Elkjøp, sier han.

Nalbant regner med et kapitalbehov for den Nordiske ekspansjonen på 150 millioner kroner, og to tredeler av dette skal komme fra en avtale som ennå ikke er sluttført.

Elkjøp distribuerer fra før både mobilabonnement fra Telenor og NetCom, og selskapet selv mener det står for 20 prosent av mobilomsetningen i Norge.

Til toppen