El-kjedene ruster nå opp i kundekampen med lavere priser og salg av varer over nett, der kjøp kan skje døgnet rundt.
digi.no har tidligere skrevet om Smartclub som nå går på nett og Elprice som åpner for internett-utsalg i butikkene.
Les også:
- [28.09.2006] Elkjøps nettbutikk har blitt en av de største
- [21.06.2006] PC-er ga milliardoverskudd i Elkjøp
- [12.01.2006] Elprice vil selge stadig mer på nett
- [11.01.2006] Smartclub åpner nettbutikk med IT-varer
Nå vil også Elkjøp selge mer over nett. Elkjøp som sikter mot 20 prosent salg over nett innen 2010, skriver Aftenposten. For å nå så dramatisk vekstmål vurderer Elkjøp å kjøpe opp en nettbutikk, Henrik Bjønnes, Elkjøp-sjef i Norge.
- Vi ser da etter aktører som har vært tidlig ute på Internett og skaffet seg kunnskap om hvordan dette virker, sier han.
Det vil i såfall bety at hver femte vare omsatt gjennom Elkjøp vil skje over Internett.
I dag omsetter Elkjøp for bare en prosent over nett. For å nå målet kan det være nødvendig med oppkjøp av internett-aktører. Dette vil være drevne internett-aktører som kan gi det nødvendige push ut i markedet til Elkjøp.
Også Expert hevder å ha doblet omsetningen på Internett.
Elprice er kanskje kommet i sin internett-strategi, og skal knytte netthandel til kjedens 11 utsalgssteder.
Butikkene vil utstille noen fysiske produkter, og ellers ha plakater på tilbud, bilder og informasjon om produkter hengende i butikken, på samme måte som eiendomsmeglere..
Dette skal anspore kunden til selv å gå inn på nettet og foreta søk og kjøp på egen hånd. Hvert utsalgssted har lager tilknyttet butikken.