Elkjøp er Nordens klart største elektronikkjede. De leverer først og fremst til forbrukermarkedet, men mange småbedrifter benytter også kjeden som leverandør av sine IT-systemer.
Elektronikkbransjen har blitt en bransje der effektivitet teller mer enn noe annet. Det gjelder å selge i så store volumer som mulig, til en så lav kostnad som overhode mulig. Det er i praksis den eneste måten Elkjøp og konkurrentene klarer å tjene penger samtidig som prisene presses nedover.
Men en slik forretningsmodell kan fort gå utover kvaliteten på servicenivået. Det har Elkjøp nå erkjent, og i en overaskende ærlig helsides annonse i Aftenposten, sier elektronikkgiganten rett ut at de har vært for dårlig på service:
BIs kundebarometer viser at vi scorer lavt på serviceopplevelse. Det er uakseptabelt.
Det akter elektronikkgiganten å gjøre noe med, og de skal derfor ansette en egen dedikert toppsjef som får ansvar for å lede service og ettermarkedstjenester i Norden.