Elkjøp stjeler fra databransjen

Elkjøp vokser med rakettfart på PC-er og komponenter. Dette rammer både IT-forhandlere og nettbutikker.

Butikkjeden Elkjøp er i ferd med å bli en stadig tøffere konkurrent for både den tradisjonelle IT-bransjen og nettbutikkene. Gjennom massiv markedsføring stjeler Elkjøp kunder som skal ha både maskiner og komponenter.

Et bilag Elkjøp hadde til Aftenposten sist lørdag gir et bilde av situasjonen: Forsiden på datadelen av bilaget dekkes av et tilbud på en kraftig bærbar Toshiba-modell til 12.000 kroner og to digitale kameraer. De neste tre sidene brukes på bærbare og stasjonære PC-er, digitalkameraer, digitale videokameraer, spill og ikke minst løse komponenter som harddisker og CD/DVD-brennere. Særlig salget av interne komponenter understreker utviklingen.

En stikkprøve på harddisker viser at prisene er svært konkurransedyktige: Elkjøp selger en Maxtor 160 GB harddisk for 1395 kroner. Nettbutikken MPX skal ha 1550 kroner og Komplett skal ha 1495 kroner for den samme disken. (Alle priser er inkludert moms). På billige DVD-brennere er det andre veien - der er nettbutikkene litt billigere.

På andre produkter, som bærbare maskiner, er det ikke like lett å sammenligne, da Elkjøp ofte bruker egne produktnavn/-nummer.

Elkjøp har to store fordeler over nettbutikkene: Selskapet har dekket landet med butikker der kundene kan se og ta på produktet, noe som nok er viktig for mange som for eksempel skal kjøpe bærbar maskin. Den andre fordelen er installeringshjelp.

- Vi har en PC-klinikk i hver butikk der vi for eksempel tilbyr installasjon av harddisker i stasjonære PC-er for kunder. Prisen er 400 kroner timen inklusive moms, men som en av de få jeg har hørt om tar vi betalt per påbegynte 15. minutt, forteller Atle Lillehagen, salgsdirektør på data i Elkjøp-kjeden.

- PC-klinikken er en veldig viktig bit for oss, fordi det gjør at vanlige kunder kan kjøpe og oppgradere komponenter i maskinen sin.

Elkjøp har også en nettbutikk som selger varer til samme priser som butikkene.

Lillehagen vil ikke oppgi salgstall - Elkjøp eies av engelske Dixon, men han offentliggjør svært oppsiktsvekkende veksttall.

- Både salget av komponenter og tjenester vokser veldig fort. Komponentsalget ser ut til å løfte seg 50-60 prosent fra 2002 til 2003, forteller Lillehagen til digi.no.

Enda bedre går det på PC-fronten. Fra august i fjor til august i år har salget av stasjonære PCer doblet seg og salget av bærbare maskiner har tredoblet seg, forteller Lillehagen. Dermed er det klart at Elkjøp stjeler markedsandeler fra tradisjonelle kanaler.

Han understerker at dette er tall fra butikkene Elkjøp eier direkte, men det er lite grunn til å tro at franchise-butikkene gjør det vesentlig annerledes tror han.

Elkjøp henvender seg tradisjonelt til privatkundene, men Elkjøps datasjef tror at selskapet også stjeler kunder mer direkte fra den tradisjonelle databransjen.

- Når vi har gode tilbud, ser vi at det også er mange små bedrifter som handler hos oss, sier han til digi.no.

I tillegg gir Elkjøp også spillbutikker som Spaceworld tøff konkurranse, men Lillehagen har ikke detaljer utover at også spillsalget løfter seg raskt hos Elkjøp.

Til toppen