EMI sjanser på nedlasting av etablerte artister

Ett av verdens største plateselskaper tar endelig online-revolusjonen på alvor og legger ut 200 singler og 100 album for nedlasting.

Det kjente musikkselskapet EMI vil gjøre verden hard å leve i for dem som har nytt godt av gratis musikk på nettet. I et forsøk på å gjøre det like enkelt å kjøpe musikk over nettet, som det er å stjele den, håper EMI på å dra inntekter også fra weben.

Tirsdag blir 200 singler og 100 fulle album nedlastbare fra EMI bare du har penger. I pilotprosjektet sjekker selskapet ut interessen i markedet ved å legge ut disse få produktene. Hvis tiltaket blir en suksess, kommer EMI til å sette hele katalogen ut på nett.

Det melder Wired.

EMI erklærte tidligere i år at de regnet med at de vil ha ti prosent andel av totalsalget sitt via nettet om fem år. Men det dreier seg både om Internett som salgskanal for vanlige CDer, som Internett som nedlastingskanal for nettbrukerne.
Les saken her:
Desorienterte briter i kyberrommet

Blant noen av artistene som blir å finne for nedlasting, er gamle stjerner som Joe Cocker, Frank Sinatra og The Steve Miller Band.

- En av våre målsetninger er å gjøre det like enkelt å kjøpe musikk, som å stjele musikk. Samtidig skal vi gjøre alt vi kan for å gjøre stjeling så vanskelig som overhodet mulig, sier Jay Samit, direktør for forretningsområdet New Media, til Wired.
Les mer om musikk over nettet:
Platebransjen får kjeft av konservativ USA-senator
Krever at MTV betaler for nettmusikk
Nytt og sikkert format for digital musikk-distribusjon
Truer med å stenge platebutikker
Sporene til nedlasting er tilgjengelige fra mer enn 50 online-musikksjapper. EMI hevder å sitte med "sikre" programmer som skal overføre musikken fra kilden til kunden. Blant annet spiller Windows Media Player 7 og Liquid en viktig rolle i distribusjonen.


Jay Samit sier til Wired at hver butikk setter prisen på sporene selv, en pris han tror vil være konkurransedyktig med prisen på vanlige CDer.

Musikkindustrien har vært treg med å innse at distribusjon over nettet kan skape tilfredsstillende omsetning. Til nå er det bare Sony som har gjort det samme som EMI. I dag har Sony omtrent 50 singler ute til nedlasting. På den andre siden har mange prosjekter for denne typen distribusjon av musikk ikke lykkes.

EMI, og resten av bransjens økende interesse for nedlasting via Internett som distribusjonskanal for musikk, kommer fra den økende trusselen det er med piratkopiering. Blir det enkelt og komfortabelt å skaffe seg den musikken man begjærer gratis, gidder man ikke betale penger for den. Tjenester som Napster og Gnutella har da også skremt vannet av musikkbransjen.

Les mer om Napster og Gnutella her:
Napster slåss videre
Napster i pikant rip-off sak
The Offspring mener at Napster er fremtiden
Napster utestenger 230.142 nye brukere
MP3-pirater ler av Napster-søksmål
Napster må kanskje legge ned

Nettprosjektet til EMI er et signal om at de omstiller seg før den kommende fusjonen mellom America Online og Time Warner .

Her vil EMI bli en av de virkelig store innholdsleverandørene, og da gjelder det å ha systemer som fungerer.

Til toppen