NETTHANDEL

En av 10 unge er blitt lurt til å kjøpe noe på internett

Medietilsynet mener norsk ungdom trenger bedre digital dømmekraft.

En av 10 under 24 år har blitt lurt til å kjøpe noe på nett. Det er behov for å styrke den digitale dømmekraften til mange unge, mener medietilsynet.
En av 10 under 24 år har blitt lurt til å kjøpe noe på nett. Det er behov for å styrke den digitale dømmekraften til mange unge, mener medietilsynet. Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen/NTB
11. okt. 2021 - 12:13

Minst én av ti unge oppgir å ha blitt lurt til å kjøpe noe på internett, viser Medietilsynets undersøkelse om kritisk medieforståelse.

Aldersgruppen 16 til 24 år skiller seg ut fra resten av befolkningen. Samlet sett oppgir kun fire prosent av nordmenn å ha blitt lurt til å kjøpe noe på nett.

Facebook er blitt en del av hverdagen til milliarder verden rundt. Nå fyller nettsiden 20 år.
Les også

Facebook fyller 20 år som omstridt og populær pengemaskin

– Fra våre undersøkelser ser vi også at yngre sliter mer enn andre grupper med å skille reklame fra redaksjonelt stoff. Det bygger opp om behovet for å styrke denne gruppens digitale dømmekraft og kritiske medieforståelse, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, i en pressemelding.

Undersøkelsen viser også at andelen som betaler for en tjeneste de trodde de hadde sagt opp, også er høyere blant de yngste. To av ti i gruppen 16–24 år svarte at de har gjort dette, mot litt over én av ti i hele befolkningen.

Forbrukerrådet har tidligere avdekket at det er vanskelig å si opp avtaler om digitale tjenester.

– Vi mener at det må være like lett å si opp en digital tjeneste, som det er å begynne å abonnere på samme tjeneste, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Stadig flere lærere opplever at elevene jukser ved å bruke kunstig intelligens til å løse skoleoppgaver.
Les også

Seks av ti lærere sier de har tatt elever i KI-juks

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.