Netthandel

En av 10 unge er blitt lurt til å kjøpe noe på internett

Medietilsynet mener norsk ungdom trenger bedre digital dømmekraft.

En av 10 under 24 år har blitt lurt til å kjøpe noe på nett. Det er behov for å styrke den digitale dømmekraften til mange unge, mener medietilsynet.
En av 10 under 24 år har blitt lurt til å kjøpe noe på nett. Det er behov for å styrke den digitale dømmekraften til mange unge, mener medietilsynet. (Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen/NTB)

Medietilsynet mener norsk ungdom trenger bedre digital dømmekraft.

Minst én av ti unge oppgir å ha blitt lurt til å kjøpe noe på internett, viser Medietilsynets undersøkelse om kritisk medieforståelse.

Aldersgruppen 16 til 24 år skiller seg ut fra resten av befolkningen. Samlet sett oppgir kun fire prosent av nordmenn å ha blitt lurt til å kjøpe noe på nett.

Les også

– Fra våre undersøkelser ser vi også at yngre sliter mer enn andre grupper med å skille reklame fra redaksjonelt stoff. Det bygger opp om behovet for å styrke denne gruppens digitale dømmekraft og kritiske medieforståelse, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, i en pressemelding.

Undersøkelsen viser også at andelen som betaler for en tjeneste de trodde de hadde sagt opp, også er høyere blant de yngste. To av ti i gruppen 16–24 år svarte at de har gjort dette, mot litt over én av ti i hele befolkningen.

Forbrukerrådet har tidligere avdekket at det er vanskelig å si opp avtaler om digitale tjenester.

– Vi mener at det må være like lett å si opp en digital tjeneste, som det er å begynne å abonnere på samme tjeneste, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Les også

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)
Til toppen