Minst én av ti unge oppgir å ha blitt lurt til å kjøpe noe på internett, viser Medietilsynets undersøkelse om kritisk medieforståelse.
Aldersgruppen 16 til 24 år skiller seg ut fra resten av befolkningen. Samlet sett oppgir kun fire prosent av nordmenn å ha blitt lurt til å kjøpe noe på nett.
![Forbrukerrådet og Datatilsynet gir tommel ned til alderssjekk i sosiale medier.](https://images.gfx.no/130x87/2689/2689723/Snap.jpg)
Forbrukerrådet og Datatilsynet gir tommel ned til alderssjekk
– Fra våre undersøkelser ser vi også at yngre sliter mer enn andre grupper med å skille reklame fra redaksjonelt stoff. Det bygger opp om behovet for å styrke denne gruppens digitale dømmekraft og kritiske medieforståelse, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, i en pressemelding.
Undersøkelsen viser også at andelen som betaler for en tjeneste de trodde de hadde sagt opp, også er høyere blant de yngste. To av ti i gruppen 16–24 år svarte at de har gjort dette, mot litt over én av ti i hele befolkningen.
Forbrukerrådet har tidligere avdekket at det er vanskelig å si opp avtaler om digitale tjenester.
– Vi mener at det må være like lett å si opp en digital tjeneste, som det er å begynne å abonnere på samme tjeneste, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
![– Det blir stadig vanskeligere å avdekke forsøk på svindel og annen kriminalitet uten spesialisert teknologi og fagekspertise, sier Telenor Norge-sjef Birgitte Engebretsen.](https://images.gfx.no/130x87/2847/2847749/Skjermbilde%25202024-07-05%2520kl.%25207.11.48%25E2%2580%25AFam.png)
Telenor stoppet 510 millioner forsøk på digital kriminalitet