Eurostat har kommet med en ny undersøkelse om bruken av Internett blant borgerne i 27 europeiske land, inkludert Norge.
Tallene er basert på data fra de enkelte landene om Internett-bruken til enkeltpersoner i alderen 16 til 74 år, i tillegg til husholdninger med minst et medlem i denne alderen.
Undersøkelsen viser at det stor forskjell på hvor hyppig borgerne i de ulike landene benytter Internett. Mest skremmende er den store andelen som aldri har brukt Internett. Dette gjelder spesielt i enkelt land i Øst- og Sør-Europa.
Aller verst står det til i Tyrkia. Der forteller 55 prosent at de aldri har brukt Internett. Særlig bedre er det ikke i Romania, med 54 prosent. I landene Hellas, Bulgaria, Cypros og Portogal er det mellom 40 og 50 prosent som aldri har brukt Internett.
De fleste av de nordiske landene er i motsatt ende av skalaen. På Island er det bare fire prosent av innbyggerne i den aktuelle aldersgruppen som aldri har brukt Internett. Norge og Sverige følger deretter med 5 prosent, foran Danmark og Nederland med 7 prosent, Luxembourg med 8 prosent og Finland med 9 prosent.
Totalt for alle de 27 landene er det 24 prosent som aldri har brukt Internett.
Undersøkelsen forteller også at 73 prosent av husstandene i de 27 landene har Internett-forbindelse, hvorav 68 prosent beskrives som bredbånd.
Igjen er det Tyrkia som er verst stilt, hvor bare 43 prosent har Internett-tilgang og 39 prosent har bredbånd. Dette er likevel mer enn en dobling siden 2007.
I Nederland har 94 prosent av husstandene Internett-tilgang. 83 prosent har bredbånd. Island har størst bredbåndsandel med 93 prosent. Så godt som alle som har Internett-aksess på Island har bredbånd.
Ifølge undersøkelsen har 93 prosent av de norske husstandene Internett-aksess, og 80 prosent har bredbånd. Det sistnevnte tallet er det laveste blant de nordiske landene.
Av undersøkelsen går det også fram at sannsynligheten for å bruke Internett så hyppig som minst én gang i uken, øker sammen med utdannelsen, men reduseres med alderen. Det er noe større andel av mennene enn kvinnene som benytter Internett minst en gang i uken.