ANALYSER

En av ti Internett-brukere svindlet

En britisk rapport avdekker at en av ti er blitt svindlet på nett, og det er ikke småpenger som går tapt.

27. mars 2007 - 10:56

Rapporten: Internet Safety: The State of the Nation, viser oppsiktvekkende stor svindel på Internett.

Rapporten er finansiert av britiske myndigheter og nettbutikker, og ble lagt fram denne uken. Over 3,5 millioner mennesker har opplevd å bli lurt på nettet for et snitt på 875 britiske pund, eller 10.500 kroner hver, skriver avisen Telegraph.co.uk.

Av de 2.441 personer som er spurt, avsløres en stor uvitenhet om hvem som er ansvarlig for sikkerheten når de handler på nett. Nesten halvparten av de spurte mener det er banken, butikkene eller selskapene de handler fra, som må stå ansvarlig for svindel på nett.

Mange av nettsvindelofrene har unnlatt å ta enkle sikkerhetsforanstaltninger, som å installere og oppdatere sikkerhetsprogrammer på datamaskinen, eller å bruke forskjellige passord på ulike nettsider.

Økningen i antallet nettbrukere som føler seg lurt på nettet begrunnes med en sterk økning i netthandelen. Undersøkelsene viser at hele 93 prosent av de spurte som har tilgang til nettet bruker det daglig, og bruker i gjennomsnitt 12.500,- kroner på varer og tjenester på nettet hvert år.

I fjor opplevde over 12 prosent av Internett-brukerne å bli svindlet. Seks prosent ble svindlet gjennom netthandel, mens fire prosent ble ofre for bankkonto-svindel og kredittkort-bedrag.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.