Ifølge analysebyrået Jupiter MMXI Europe vil ikke nettannonsering kunne stilles på linje med tradisjonelle medier som TV, radio og print før Internett-industrien vokser av seg barnesykdommene. Jupiter MMXI nevner kundeservice, effektivitet og merkevarebygging som områder der nettindustrien må bli bedre.
I en fersk undersøkelse svarer over halvparten av de europeiske annonsørene som deltok at Internett-annonser ikke når ut til nok mennesker. I tillegg mener en tredjedel at mediet er for dyrt å annonsere i.
Verdien av å bygge merkevare via web er uklar, ifølge en pressemelding fra analyseselskapet. Andre ulemper som blir uttalt i forbindelse med nettannonsering er utilstrekkelig mulighet til målretting av annonsene, kreative begrensninger, og generelt dårlig kunnskap omkring mulighetene nettannonsering gir.
Resultatene av undersøkelsen peker mot at nettannonsemarkedet fortsatt er svært umodent sammenlignet med andre, mer tradisjonelle mediekanaler.
I tillegg til at nettannonsemarkedet har lidd under dotcom-krasjet, har annonsørene vært skeptiske til Internett som annonsemedium.
Til tross for dette, mener ikke analyseselskapet at nettannonsene har så dystre utsikter. Jupiter MMXI spår at denne industrien i 2006 vil være verd 29 milliarder euro (over 230 milliarder kroner). Innen den tid vil det - også ifølge selskapet - være over en milliard mennesker med nettilgang på verdensbasis.
- Undersøkelsen er en tankevekker for bransjen. Det er innlysende at nettannonsemarkedet er blitt svekket av dotcom-nedgangen, men det er ikke den eneste grunnen til at det ikke har gått så bra, sier analytiker Staffan Engdegård i pressemeldingen.
Han mener annonseselgerne har en stor jobb å gjøre når det gjelder å bevise verdien av annonsering på Internett for annonsørene.