Enda en reorganisering i Digital

Digital har flott teknologi og et tungrodd salgsapparat. Det er bakgrunnen for selskapets tredje reorganisering siden Robert Palmer tok over i 1992.

Reorganiseringen, som skal settes i verk fra 1. juli, altså dag én i Digitals neste regnskapsår, gjør én mann ansvarlig for å få opp selskapets samlede salg: Bruce Claflin, mannen som har fått æren for den vellykkede innsatsen på pc-siden. De åtte forretningsenhetene som Palmer opprettet for tre år siden, skal erstattes av en mer funksjonsorientert organisasjon med fire nøkkeladministratorer som alle rapporterer til Palmer. Claflin blir en av denne gruppen – med tittel "vice president and general manager of Worldwide Sales and Marketing". Tolkninger om at dette gjør Claflin til en "de facto" nestkommanderende etter Palmer, avvises kontant.

Det som er klart, er at Claflins primære oppgave er å gjøre livet enklere for kundene. Skal du handle hos Digital i dag, har du en kontakt for pc-er, en for servere, en for programvare – og enda en for service.

Siden alt Digital driver utenom USA er salg, skal Digital Asia Pacific og Digital Europe rapportere til Claflin.

De andre nøkkeladministratorene:

  • Harold Copperman får ansvaret for alt som har med produkter og produktutvikling å gjøre – blant annet både Intel- og Alpha-baserte arbeidsstasjoner og servere – som "vice president and general manager of Systems Business Unit"
  • William Strecker vil rapportere dels til Copperman – som teknisk direktør i Product Division – dels direkte til Palmer i egenskap av "chief technical officer and vice president of Corporate Strategy and Technology Group"
  • John Rando får ansvaret for service – som "vice president and general manager of Services Division"

58 år gamle Charles Christ, tidligere visepresident og ansvarlig for komponentavdelingen, går av med pensjon. Avdelingen faller inn under Coppermans nye ansvarsområder.

Etter et halvår med nærmere 500 millioner dollar i tap, kunngjorde Digital et positivt resultat på 32 millioner dollar i kvartalet fram til desember i fjor. Dette kvartalets omsetning på 3,4 milliarder dollar lå likevel 15 prosent under det fra tilsvarende kvartal året før, der overskuddet var nesten fire ganger så stort. Selskapet har advart at det ikke forventer særlig vekst i inneværende kvartal.

De første reaksjonene på omorganiseringen er blandet. Noen mener at Palmer ikke har tilstrekkelig med visjoner, og at en ny omorganisering ikke vil hjelpe. Andre mener Palmer har rett når han biffer opp salgsorganisasjonen, men advarer at han ikke vil få flere sjanser dersom resultatene uteblir enda en gang.

Til toppen