Enda et rekordkvartal for nettannonser

Annonseomsetningen på Internett viser enda et kvartal med solid vekst og ny rekord.

Annonseomsetningen på Internett viser enda et kvartal med solid vekst og ny rekord.

Nettforum og Inmas annonsestatistikk viser en samlet merkevareomsetning på 148 millioner i internettkanalen i første kvartal. Dette er en vekst på 47 prosent sammenlignet med første kvartal 2004, og det beste kvartalsresultat noensinne.

Samlet annonseomsetning på nettet ble 206,5 millioner i første kvartal. Dette er en økning på 38 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

For rubrikkannonseringen er det også gode tall for årets første tre måneder. Sterkest er veksten for Stilling ledig, der økningen er på 30 prosent. For Bil/motor er det en vekst på 16 prosent, mens veksten for Eiendom er på 11 prosent.

– Dette er de beste kvartalstallene siden vi startet med å produsere disse rapportene. Samlet økning for merkevare og rubrikk er på over 56 millioner, sier fagsjef i MBL/NettForum, Geir E Engen i en pressemelding.

Dette er spesielt bra ettersom påsken falt i mars i år mens den var i april i fjor. Engen forventer mer penger inn i markedet fordelt på flere aktører.

I tillegg ser det nå ut til at de store og brede kanalen begynner å høste gevinster av en langsiktig satsning sier leder for Nettforums annonsegruppe, Bengt Berglund.

Berglund forteller om flere nettsteder som melder om reservasjoner og bookinger langt frem i tid, samt at brukerne fortsetter å strømme til.

– Flere rekorder står for fall og vi vil kunne havne nærme 700 millioner i år for merkevareannonser online, sier en optimistisk Berglund.

Også Aftenposten Multimedia melder om en vekst på 38 prosent i merkevareannonseringen i forhold til mars i fjor.

Til toppen