Nettforum og Inmas annonsestatistikk viser en samlet merkevareomsetning på 148 millioner i internettkanalen i første kvartal. Dette er en vekst på 47 prosent sammenlignet med første kvartal 2004, og det beste kvartalsresultat noensinne.
Samlet annonseomsetning på nettet ble 206,5 millioner i første kvartal. Dette er en økning på 38 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
For rubrikkannonseringen er det også gode tall for årets første tre måneder. Sterkest er veksten for Stilling ledig, der økningen er på 30 prosent. For Bil/motor er det en vekst på 16 prosent, mens veksten for Eiendom er på 11 prosent.
– Dette er de beste kvartalstallene siden vi startet med å produsere disse rapportene. Samlet økning for merkevare og rubrikk er på over 56 millioner, sier fagsjef i MBL/NettForum, Geir E Engen i en pressemelding.
Dette er spesielt bra ettersom påsken falt i mars i år mens den var i april i fjor. Engen forventer mer penger inn i markedet fordelt på flere aktører.
I tillegg ser det nå ut til at de store og brede kanalen begynner å høste gevinster av en langsiktig satsning sier leder for Nettforums annonsegruppe, Bengt Berglund.
Berglund forteller om flere nettsteder som melder om reservasjoner og bookinger langt frem i tid, samt at brukerne fortsetter å strømme til.
– Flere rekorder står for fall og vi vil kunne havne nærme 700 millioner i år for merkevareannonser online, sier en optimistisk Berglund.
Også Aftenposten Multimedia melder om en vekst på 38 prosent i merkevareannonseringen i forhold til mars i fjor.