ANALYSER

Enda færre pc-er i 2014

Nedgangen vedvarer, også i vekstmarkedene.

IDC ser ikke på Microsoft Surface Pro 2 som en pc. Gjør man om på IDCs pc-definisjon, blir pc-prognosen for 2017 vesentlig mindre pessimistisk.
IDC ser ikke på Microsoft Surface Pro 2 som en pc. Gjør man om på IDCs pc-definisjon, blir pc-prognosen for 2017 vesentlig mindre pessimistisk. Bilde: Microsoft
3. des. 2013 - 11:36

Analyseselskapet IDC har revidert sin langsiktige prognose for det globale pc-markedet. IDCs definisjon av «pc» utelukker nettbrett. Små enheter med avtakbart tastatur, som Microsoft Surface, klassifiseres som nettbrett.

Prognosen går fram til 2017.

I 2013 tror IDC at det globale pc-markedet havner på 314 millioner solgte enheter. Det er 10 prosent lavere enn i 2013, og neste 14 prosent lavere enn i 2011, da det ble solgt 364 pc-er verden over.

I 2014 tror IDC på et globalt pc-salg på 302 millioner enheter, ned 3,8 prosent fra 2013. I 2017 vil markedet ha vokst til 305 millioner enheter: Det er fortsatt 3 prosent færre enn i 2013, og 16 prosent færre enn i 2011.

IDC skiller mellom modne markeder – USA, Vest-Europa, Japan og Canada – og vekstmarkeder.

Analysen deres gjør det klart at vekstmarkedene sett under ett ikke har vært til spesiell trøst for pc-leverandørene.

Pc-salget i vekstmarkedene falt beskjedent fra 2011 (208 millioner enheter) til 2012 (205 millioner enheter). I 2013 falt det brått med over 11 prosent til 182 millioner enheter. IDC tror på et ytterligere fall i 2014. Deretter vil salget øke noe, men bare til 184 millioner enheter i 2017. Det er et fall på nesten 12 prosent fra 2011.

I samme periode, det vil si 2011 til 2017, faller pc-salget i de modne markedene med over 22 prosent, fra 144 millioner enheter til 121 millioner.

Vekstmarkedenes andel av det globale pc-markedet endrer seg ikke spesielt mye: Den var 58,7 prosent i 2012, og anslås til 60,4 prosent i 2017.

Andelen bærbare pc-er i forhold til det totale pc-markedet var 57,6 prosent i 2012. Også her er endringen forholdsvis beskjeden, til 60,3 prosent i 2017.

– Interessen for pc-er er vedvarende laber, skriver IDC i sin pressemelding. – Det er få tegn på positiv vekst utover at eksisterende maskiner erstattes.

Den globale prognosen for 2017 er så vidt over pc-salget i 2008, da den nådde rundt 300 millioner enheter.

I 2013 er det et skarpt skille mellom forbrukermarkedet og bedriftsmarkedet: Forbrukerne kjøpte 15 prosent færre pc-er enn 2012, mens bedriftene reduserte sine pc-innkjøp med 5 prosent. IDC sier det skyldes at nettbrett i mindre grad påvirker bedriftenes kjøp av pc-er, og at de fortsatt skifter ut pc-er med Windows XP.

Fra 2014 og utover tror IDC at forbrukermarkedet og bedriftsmarkedet for pc-er vil utvikle seg noenlunde parallelt.

Senioranalytiker i IDC, Jay Chou, sier det virker som om folk ser få grunner til å erstatte en gammel pc med en ny. Han forklarer at folk fortsatt bruker pc mer enn både smartmobiler og brett – målt i timer per dag – men at trenden går i retning av at stadig flere gjøremål utføres på andre enheter enn pc. Det er følgelig lite som motiverer til å bytte til en nyere pc.

Hva med Windows-baserte nettbrett, som på grunn av sitt avtakbare tastatur faller utenfor IDCs definisjon av pc?

Definisjonen utelukker for eksempel en typisk Surface Pro med fullverdig Windows 8, minne på 4 gigabyte og flashdisk på 128 gigabyte.

IDC anslår markedet for Windows-brett til i underkant av 7,5 millioner enheter i 2013. I 2017 tror IDC at markedet vil ha vokst til 39,3 millioner enheter. Legger man alle disse enhetene til prognosen for pc-markedet, kommer man opp i 344 millioner enheter. Det er fortsatt lavere enn det globale pc-markedet i 2012, men godt over pc-salget i 2013.

Surface kan altså utgjøre en reell forskjell.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra