BEDRIFTSTEKNOLOGI

Enda flere tekstmeldings-tjenester

Mobilbrukere har siden desember kunnet velge mellom ulike underholdnings- og informasjonstjenester på SMS. Nå vil Telenor åpne for enda flere innholdsleverandører. Men innholdet vil ikke Telenor sensurere.

Therese Werenskiold
3. mars 2000 - 12:39

Hittil har 750.000 mobilbrukere sendt tekstmeldinger til nummer 1999 - blant annet for å hente ringetoner, lese vitser og få aksjekurser. Informasjonssjef i Telenor Mobil, Jo Heldaas, opplyser at samlet antall meldinger til og fra nummer 1999 ligger på mellom 1,5 og 2 millioner i uka.

Nå åpner Telenor for flere eksterne innholdsleverandører, og en av disse er TV2-selskapet Net2.

Telenor Mobil har tidligere selv lagt ut informasjon gjennom tjenesten Mobilinfo 1999, men i desember ble det åpnet for at andre kan levere tilsvarende tjenester. I disse dager åpner Net2 sine informasjonstjenester for mobiltelefonbrukere.

Tjenestene vil hovedsakelig være knyttet opp mot TV2, og brukerne vil kunne hente nyheter, værmeldinger, sport og ulike underholdningstjenester ved å sende tekstmeldinger til nummer 1984. Det vil etter hvert også bli mulig å bestille ulike varslingstjenester som scoringsvarsel og varsel om programmer på TV2, som tekstmeldinger.

Administrerende direktør i Net2, Kjetil Nilsen, sier til digi.no at tjenestene vil bli lagt under en egen portal, og Net2 og TV2 vil selv bestemme prisen utfra verdien på innholdet.

- Flere aktører kommer helt sikkert til å entre dette markedet etter hvert, det er utrolig hvor mange som kommuniserer via SMS, sier Nilsen.

Net2 (som blant annet er ansvarlig for TV2s tekst-TV) har et eget magasin som heter Responz. En av tjenestene som finnes her er SMS-prat, en chatte-tjeneste hvor brukerne sender tekstmeldinger til 'møteplassen' på TV2s tekst-TV. Nilsen lover at denne tjenesten vil fortsette som før.

- Både Telenor- og NetCom-kunder bruker denne tjenesten, og prisen man betaler for chatten er mobiloperatørenes gjeldene tekstmeldingstakst, sier han og legger til at tjenesten i løpet av to år har fått 70.000 registrerte brukere, og at det blir sendt omtrent en million meldinger hver måned.

Etter at Telenor Mobil åpnet for nye innholdsleverandører har blant andre selskapet ScanMore - nummer 1988 - forsynt mobilbrukere med sjekketips og vitser (For eksempel: ikke noe særlig grov vits kr 3, litt grov kr 6, veldig grov kr 10, red. anm.) , mens Telenor Link - nummer 1980 - i januar presenterte sin tjeneste med ukentlige vintips.

Hvis man imidlertid er misfornøyd med vitsen, eller vinen, får man ikke pengene igjen.

Telenor Mobil har også inngått en avtale med NRK om levering av informasjonstjenester og det er ventet at dette tilbudet vil være klart til bruk med det første. Heldaas kan ikke si noe mer om denne avtalen, men opplyser at nyheter fra NRK allerede ligger inne som en av tjenestene under 1999-nummeret.

Målet med å åpne for andre leverandører av informasjonstjenester er å gi et bredere tilbud til brukerne, skriver Telenor Mobil i en pressemelding.

- Ved å stille GSM-nettet til disposisjon, ønsker vi å få til et enda større mangfold på denne informasjonskanalen. Nå tror vi at tilbudet av underholdningstjenester vil bli bredere, men først og fremst forventer vi at de nye aktørene kommer med ulike typer nyttetjenester, sier Heldaas.

Mens Telenor Mobil bestemmer hvem som skal få presentere sine tjenester på Mobilinfo 1999, er de nye aktørene ansvarlige for sine tjenester.

- De nye leverandørene vil selv stå for innhold, utsendelse og markedsføring av sine meldingstjenester. Telenor Mobil vil veilede leverandørene, men ikke sensurere innholdet, sier han.

- Gjelder dette uansett innhold? Tar ikke Telenor ansvar i det hele tatt?

- Innholdet er helt og fullt leverandørenes ansvar. Vi vil naturligvis se på det som kommer, og er det for kontroversielt (barneporno eller rasisme for eksempel) vil vi ta det opp med leverandørene. Det gjelder også dersom innholdet er ulovlig eller veldig på grensen. Samtidig er det ikke Telenors oppgave å kontrollere innholdet. Telenor er kanalen, og leverandørene er ansvarlig for sitt innhold, understreker han.

Heldaas tror imidlertid ikke dette blir noe problem. - Vi kan kontrollere, men vi vil ikke, sier han og legger til at markedet bestemmer hvilke tjenester og hvilket innhold som slår an.

Når det gjelder 1999-tjenesten, har Telenor 'redaktør-ansvar' for denne.

Innholdsleverandørene bestemmer selv prisene på de ulike tjenestene som vil ligge mellom 1,50 og 10 kroner.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.