Endelig litt næringsvett på WAP

Business Objects lanserer en trådløs utvidelse av sitt web-baserte rapportverktøy WebIntelligence. - Stikkordet er vettug interaktivitet, sier Eric Faurisson.

Faurisson er opptatt av at de fleste WAP-tjenestene som er offentlig tilgjengelige i dag, like gjerne kunne benyttet eldre teknologier som SMS eller personsøker, fordi de ikke utnytter interaktiviteten i den nye teknologien.

- Vi lanserer derfor en utvidelse av vårt web-baserte rapportverktøy WebIntelligence beregnet på klienter med trådløs tilknytning. Bruker man Business Objects til å ordne "business intelligence", vil det nye produktet kunne brukes til nærmest umiddelbart å tilby de samme tjenestene over WAP som over web.

Faurisson mener at med denne lanseringen av WebIntelligence Wireless Edition, må Business Objects - og deres norske representant Component Software Norge (CSN) - oppfattes som ledende uavhengige leverandører av verktøy som gjør det mulig å bruke WAP til noe nyttig. Han er ikke bare Europa-ansvarlig i Business Objects, han er også styremedlem i Component Softwares nordiske overbygning Component Software Nordic.

- Bedrifter slipper å måtte opprette push-løsninger for sine medarbeidere på farten. I stedet kan ledere, selgere og partnere raskt bruke mobiltelefonen til å hente ned den samme informasjonen som de har tilgang til gjennom PC-en på sin faste arbeidsplass. Løsningen passer til både intranett- og ekstranett.

Et slagord i markedsføringen kunne gjerne vært "drill down self service wireless e-business intelligence". Faurisson mener overgangen fra vanlig "business intelligence" (BI) til web-basert "business intelligence" (eBI) er en sentral trend i tiden.

Truls Berg og Jan Morten Kvistnes i CSN antar at det nye verktøyet raskt kan få følger for norske brukere.

- Business Objects er solgt til 150 ulike kunder i Norge, sier Berg, administrerende direktør i CSN. - Blant disse er tunge selskaper som Statoil, Hydro, Telenor og Møllergruppen. Blant de første som kan tenkes å utvide sitt system med interaktiv rapportering til WAP, er Oslo Børs. WebIntelligence er kjent og brukt som en skalerbar og sikker løsning. Vi har sterke partnere, blant dem Tieto-Enator, IBM og PricewaterhouseCoopers. Internasjonalt er Siebel, verdens største leverandør av kundehåndteringssystemer eller CRM [customer relationship management] kjent som bruker av Business Objects.

- Det er svært viktig at Wireless-utgaven av WebIntelligence er enkelt å legge til på toppen av en eksisterende eBI-arkitektur, mener Kvistnes, teknologiansvarlig i CSN. - Du beholder eksisterende metadata, tilgangsrettigheter og sikkerhetsdefinisjoner, og du trenger ikke noe ekstra administrasjonsverktøy.

Les mer om CSNs bidrag til mer næringsvett i Norge:


Endelig litt intelligens til kommunenorge
Business Objects: Lønnsomt å levere intelligens
Sovende data kan lamme et datavarehus
Inprise og InfoStream blir nye Component-partnere
Setter ut alt annet for å fokusere på datavarehuset
Datavarehuspris til Oslo Børs
"Datavarehusets far" har noe å si til norske ledere

Til toppen