Enden er nær for Myspace

Klargjør for salg, og sparker store deler av staben.

Enden er nær for Myspace

Klargjør for salg, og sparker store deler av staben.

Myspace har vært på vei ned i avgrunnen lenge. Gjentatte forsøk på å redde det som en gang var verdens største sosiale nettjeneste har feilet.

Nå er det duket for nye, dype kutt, mens eierne forsøker å kvitte seg med vrakpanten.

Smuldrer opp

For to år siden mistet 30 prosent av de ansatte i nettstedet jobbene sine. Siden har nedturen bare fortsatt. Ved inngangen til året fikk halvparten av de gjenværende sparken.

I dag er det bare 400 hoder igjen i selskapet, som ble kjøpt opp av mediemogul Rupert Murdoch og News Corp. for 580 millioner dollar i 2005.

Det er ventet at minst 150 av de resterende ansatte blir sagt opp denne uken. I tillegg skal ytterligere 150 nedbemannes de kommende ukene, ifølge oppslag i flere amerikanske medier, deriblant Techcrunch.

Det som ser ut til å bli en skjebneuke for Myspace sammenfaller med avslutningen av selskapets årsregnskap på onsdag.

News Corp. har lenge forsøkt å kvitte seg med det som de siste årene har utviklet seg til å bli et tapssluk, og en nettjeneste med brukerflukt. Myspace ble lagt ut for salg i februar 2011, men da budfristen gikk ut i slutten av mai, hadde ingen vært villige til å betale minsteprisen på 100 millioner dollar.

Forrige høsts forsøk på å revitalisere Myspace, som et verktøy for å oppdage musikk og underholdning, og med nytt design og logo, ser bare ytterligere ut til å ha drevet vekk brukerne. Oppslutningen har siden fortsatt nedover, noe trafikkgrafen i denne saken illusterer godt.

Myspace ble grunnlagt i 2003, og nådde toppen av sin popularitetskurve og beholdt posisjonen som ledende sosialt nettsted frem til 2008, da de ubønnhørlig ble tatt igjen av hovedkonkurrenten Facebook.

    Les også:

Til toppen