Den norskstartede jobbformidlingstjenesten Jobshop har enorme planer. For å virkeliggjøre dem, bytter selskapet toppsjef. Ny konsernsjef er Giles Clarke, en 47 år gammel engelskmann som har startet opp og børsnotert to store butikkjeder i England. Tidligere konsernsjef og gründer Erik Bakkejord blir nå utviklingssjef.
Samtidig bytter Jobshop navn til Stepstone - et engelsk ord som best oversettes med trinn. Bjørn Ruistuen, leder av Stepstone Norge innrømmer at diskusjonene gikk høyt før man endelig bestemte seg for å bytte navn.
- Det er dyrt å kaste et godt innarbeidet merkenavn, men det er så mange som heter noe med Job og vi planlegger å tilby en bredere tjeneste der vårt tidligere navn hadde blitt en tvangstrøye, sier Ruistuen til digi.no.
Les om navneforvirring:
I all verden - Jobbnet.com er ledig!
Foreløpig vil ikke Ruistuen ut med hva slags andre tjenester Stepstone skal lansere, men nevner lønnstatistikker som et eksempel.
Stepstone hevder de nå er større enn sin erkekonkurrent Jobline, blant annet antall besøkende og omsetning. Selskapet vil omsette for 120 millioner kroner i seks europeiske landene i år og tape penger, men har en langsiktig strategi. Med sine sterke eiere skal selskapet investere så mye som 800 millioner kroner det neste halvannet året.
Målet er ikke beskjedent: Innen år 2003 skal Stepstone ha kapret 25 prosent av det europeiske stillingsannonsemarkedet, som da vil være på 12 milliarder kroner i året.