Eniro skal kopiere Google

Med oppkjøpet av Findexa gjør Eniro et raskt hopp til neste generasjons søketjeneste.

Internett-selskapet Eniro har kjøpt Findexa som en gang var telefonkatalog-delen av Telenor. Årsaken er trolig primært et press og en mulighet skapt av ny søketeknologi.

Utviklingen er ikke så tydelig i Norge og Europa, men i USA har såkalte lokale eller geografiske søk vært den nye fronten i krigen mellom søkeaktørene.

Søkemotorer som Google er i ferd med å ta innersvingen på de eksisterende katalogselskapene. Årsaken er at søkemotorene ofte klarer å sortere ut hva som er adresser og telefonnumre på en nettside.

Dermed kan et søk på en bedrift ikke bare servere informasjon om treff på nettsider, men også gi opplysninger om telefonnummer, veiadresse og mer. I USA har aktører som Google lansert en rekke tjenester, kombinert med tegnede kart og satellittfoto for å vise hvor folk og bedrifter bor. Man får også kjørebeskrivelser, men dette gjelder altså foreløpig bare i USA.

Her i Norden var Eniro derfor under et press. Ikke bare fra Google, men også aktører som Schibsted. Selskapet lager en helt ny søkemotor som nok skal få elementer av lokale søk.

Men dette tar tid å bygge opp. Det er drømmen om en helintegrert, total søkeropplevelse som nok er primærmålet bak Eniros oppkjøp av Findexa. Med oppkjøpet kan Eniro servere en mer komplett søkeopplevelse med en samling fakta og treff andre vil ha vanskeligheter med å matche.

Med oppkjøpet av Findexa gjør Eniro et raskt hopp til neste generasjons søketjeneste.

Det skal bli spennende å se hva slags muligheter Nye Eniro skal servere nordiske brukere og hva de klarer å kopiere av det Google serverer amerikanske brukere.

Til toppen